This year, we reported a total of 1310 disinformation cases. From Angela Merkel to burgers and Danish pets, pro-Kremlin disinformation cast its net wide in 2017.

As in previous years, European leaders were repeatedly hit with false claims.

German Chancellor Angela Merkel, a popular target, was accused of seeking to occupy Ukraine and her government of promoting neo-Nazi doctrines in Ukraine. As for French President Emmanuel Macron, who has publicly denounced Russian disinformation, he allegedly came to power not through electoral support but thanks to a wealthy gay lobby.

Europe as a den of sin was another recurrent theme this year. Europe was branded a “whorehouse” and Denmark was falsely accused of having legalised animal brothels for zoophiles.

Few weeks went by in 2017 without pro-Kremlin media outlets engaging in some form of historical revisionism. Ukraine’s man-made Holodomor famine being allegedly caused by an epidemic and the Soviet invasion of Czechoslovakia being described as a move to preserve peace and harmony in the region are just a couple of examples.

In several cases, Russian media outlets and authorities were caught spreading particularly outlandish disinformation stories. A report claiming that a New York restaurant served a special “Putin burger” to celebrate the Russian president’s birthday was widely debunked. And in November, Western media criticised the Russian defence ministry for presenting images from a video game as “irrefutable evidence” that the United States was backing Islamic State militants in Syria.

Since its creation in November 2015, EU vs Disinformation has debunked 3,680 disinformation cases.


share with