What do you do when one of your heaviest disinformation attacks backfires? You send out way more disinformation attacks and hope that they will silence the outrage about such obvious attempts to deceive and mislead the international community.

We have seen exactly this pattern during the last week in Russia’s disinformation ecosystem. The pro-Kremlin outlets were still hectically spreading all kinds of contradictory stories about the Skripal case and the suspects that had been identified by the British authorities  when they received  a “helping hand”: an interview with so-called Alexander Petrov and Ruslan Boshirov (the duo suspected of poisoning Sergei Skripal and his daughter), conducted by Margarita Simonyan, the head of the main international disinformation organisation of the Kremlin, Russia Today (renamed RT).

The obvious contradictions and feeble attempts to misrepresent reality were quickly debunked by solid media outlets (see the numerous articles linked in the disinformation cases), ridiculed on social media (see here and here), and caused an unusually angry reaction from the British government too. Downing Street called the claims an “insult to the public’s intelligence” and “blatant lies”, and wondered how Russia could allow “lies and blatant fabrications” to be aired on a state-funded broadcaster.

The statements made in the interview were so obviously false that some media marked it as a turning point in how the Skripal case is viewed by Russia Today viewers: “The previous data show that RT viewers were generally sceptical of the official British account of the Skripal poisoning. But [the] interview with the suspects marked a dramatic change — the top 100 most-liked comments included many from viewers who felt the interview was ridiculous and that the suspects’ stories were implausible. Fully 74 percent were critical of the claims presented by the suspects. Some viewers even noted that the interview itself had changed their opinion of the whole affair,” wrote the Washington Post. Simonyan failed to manage the situation and even hung up during a live interview with BBC Newsnight.

 

Was that too nonsensical? Let’s spread some other nonsense then!

The reaction of the Russian government was simple – let’s add more fuel to the blaze of disinformation. Falling back on one of the most tried and tested disinformation subjects of past years, the Ministry of Defence held a press conference just four days after the interview in order to spread new “alternative” versions of what had happened to Flight MH17. And no wonder, once again we have heard versions that contradicted even the Ministry’s own claims.

The claims are stemming from the new theory that it was a Ukrainian missile that shot down MH17. You will find all the claims among the disinformation cases: the Russian independent outlet The Insider has found no less than six attempts to disinform in this particular press conference. At this point we should recall, by the way, that in 2014 the very same Ministry of Defence presented “irrefutable evidence” that it was a Ukrainian jet-fighter (not a missile) that shot down the MH17.

This disinformation flood of contradictions is something we and other researchers have described many times before, and not only about MH17 (see here or here) but also in the Skripal case (apart from our article linked above, see e.g. here); in the case of the attack on the humanitarian aid convoy in Syria in 2016; or in the case of the murder of Boris Nemtsov in 2015 (watch the Lithuanian movie War 2020, Russia’s Information Aggression from 43rd minute).

It seems that every time reality gets too difficult, the Kremlin disinformation machine has one and the same manuscript: pollute the information space with as many contradictions and disinformation messages as possible, so that the average media consumer loses track of what is a fact- and evidence-based attempt to describe reality, and what is just a disinformation attack trying to confuse and mislead.


related disinfo cases

18.09.2018
Sputnik
Ukraine
04.09.2018
Informationclearinghouse.info The article was written by an author who also reports for Russian state-funded Sputnik https://sputniknews.com/authors/finian_cunningham/
Syria
17.09.2018
Vesti @ Rossiya 1, 09:52
Ukraine
16.09.2018
Itogi Nedeli @ NTV, 33:10, 34:15
Syria
21.08.2018
Sputnik in Estonia
USSR, Russia, Germany
17.09.2018
RT
Russia, Ukraine, The Netherlands
17.09.2018
RT
Russia, Ukraine
17.09.2018
Vesti.ru RT
Russia, Ukraine
17.09.2018
Vesti.ru RT
Russia, Ukraine
13.09.2018
Moskovskij Komsomolets News Front Argumenty i Fakty
Russia, Ukraine
15.09.2018
Sputnik in English
US, Syria
12.09.2018
60 minut @Russia 1 TV, 37:30
US, Georgia
07.09.2018
Valeri Kvaratskhelia at the International South Caucasus Media Forum
Russia, US, Georgia
14.08.2018
Marshalpress
Georgia
04.09.2018
TV Caucasia
Germany, Georgia, Syria
13.09.2018
TV Zvezda
Ukraine
11.09.2018
Vecher s Vladimirom Solovyovym, 1:30, 00:08
Ukraine
11.09.2018
Pervyi Kanal
Russia
11.09.2018
Vremya Pokazhet @Channel One, 21.50
Russia, Germany, Syria
12.09.2018
Pervyi Kanal
Europe, Russia
04.09.2018
Komsomolskaya Pravda TV Zvezda NTV RIA Novosti
Ukraine
10.09.2018
Інформатор (informator.news)
Ukraine
10.09.2018
Ukraina.ru Tass
Russia, Ukraine
11.09.2018
Vremya Pokazhet @Channel One, 18:12
Russia, Syria
11.09.2018
RIA Novosti / ria.ru
Russia
08.08.2018
RIA Novosti / ria.ru
North Macedonia
11.09.2018
Russia’s Strategic Culture Foundation (fondsk.ru)
UK
14.09.2018
‘Mesto vstrechi’ (in Russian: ‘The Meeting Point’ / «Место встречи»), political talk show Andrey Norkin, show host: NTV TV-channel (“NTV” - in Russian: «НТВ» - is an abbreviation of the Russian words interpreted as the “Independent Tele-Vision” or in Russian - «Независимое Теле-Видение»)
Finland, Sweden
14.09.2018
‘Mesto vstrechi’ @ NTV TV-channel
Russia, EU
13.09.2018
Russia Today (RT)
UK, Russia
13.09.2018
RT news network (of eight Russian TV channels sponsored by Kremlin) [in Russian: ‘Russia Today’ or ‘Rossiya segodnya’ / «Раша тудэй» или «Россия сегодня»] (TRANSCRIPT of the exclusive interview with Skripal case suspects Petrov & Boshirov made by RT editor-in-chief Margarita Simonyan)
UK, Russia
13.09.2018
Russia Today (RT)
UK, Russia
12.09.2018
‘Vecher c Vladimirom Solovievym’ @ Rossia 1 TV-channel
UK
12.09.2018
‘Vremya pokazhet’ @ Pervyi kanal
Russia, Ukraine
12.09.2018
‘Vremya pokazhet’ @ Pervyi kanal, time 08:30
USSR, Russia
13.09.2018
Orientalista
Russia, Syria