Removal of three cases further to complaints by Dutch media


Following a detailed review of certain articles in the Dutch media, the East Stratcom Task Force has taken the measures set out below.

An article published on the website of De Gelderlander was wrongly included in the list of disinformation cases on this website. The article has been removed from the EU vs Disinfo Database. This followed from a complaint by De Persgroep Nederland regarding this article.

Two other Dutch articles that were wrongly included in the EU vs Disinfo Database were removed from this database earlier, following a complaint by GS Media regarding an article published on the website of GeenStijl, and following a complaint by The Post Online and Mr Christiaan Aalberts, a freelance journalist, regarding an article published on the website of The Post Online.

We continuously endeavour to ensure the accuracy of the EU vs Disinfo Database. With this in mind, we are currently taking steps to further improve our internal procedures.

We welcome feedback and an online form is available to report any mistakes.



Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

    Your opinion matters!

    Data Protection Information *

      Subscribe to the Disinfo Review

      Your weekly update on pro-Kremlin disinformation

      Data Protection Information *

      The Disinformation Review is sent through See Mailchimp’s privacy policy and find out more on how EEAS protects your personal data.