Disinfo: Bellingcat fuels US race riots, attacks RT over satire

Summary
Bellingcat, the UK-based enablers of Western narratives in Syria and Ukraine now fueling US race riots, selectively translated a satirical post from Russian social media shared by RT’s editor-in-chief to get her “canceled.”

On Sunday, Margarita Simonyan shared a Telegram post by Dmitry Steshin, a war correspondent for the newspaper KP, which purported to give “advice” to rioters in the US on how to make their uprising more “successful” along the lines of the 2014 US-backed coup in Ukraine.

Given that the post was entirely in Russian, it was obvious that the real objective of Steshin – and Simonyan – was to comment on the Maidan uprising in Kiev and the ensuing war in Ukraine. Not so, declared the self-proclaimed experts on “open-source” intelligence. Bellingcat selectively translated a handful of sentences from Steshin’s post and accused Simonyan of – what else? –  racism.

 

Disproof

Disinformation about the independent investigative journalism site Bellingcat.

Bellingcat is an independent international collective of researchers, investigators and citizen journalists using open source and social media investigation to probe a variety of subjects, including chemical weapon attacks in Syria, Russia's influence operations in Ukraine and elsewhere, the downing of the flight MH17, Salisbury poisoning and others.

There is no basis to claims that Bellingcat reporting is in any way fueling protests in the US.

The founder of the Bellingcat has exposed RT chief editor's post on social media sharing racial slurs.

RT article also falsely identifies the Euromaidan protests in Ukraine in 2014 as a coup.  See the full debunk here.

publication/media

  • Reported in: Issue 199
  • DATE OF PUBLICATION: 01/06/2020
  • Language/target audience: English
  • Country: Russia, Ukraine
  • Keywords: US racial justice protests, Coup, Euromaidan
  • Outlet: RT (rt.com)
see more

Ukraine commits one more crime by not providing water to Crimea

Ukraine is committing one more crime by depriving Crimean residents of the right to drinking water. There is a need for diplomatic negotiations to restore the water supply of Crimea in order to stop this crime being committed.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine and Crimea.

Crimea and Sevastopol were illegally annexed by Russia in 2014. Under international law, Russia has the duty to provide supplies in those territories.

The attacks of the Dutch authorities on Russia are groundless

The establishment of relations between our countries [Russia and the Netherlands] is not facilitated by regular anti-Russian attacks by the Dutch authorities. We saw how a scandal was fanned from scratch in connection with the so-called attempt of a GRU cyber attack on the OPCW headquarters in The Hague. Dutch politicians regularly intimidate their citizens with the presence of the so-called Russian threat to the West.

Disproof

This recurrent disinformation narrative consists of rejecting and mocking any investigations in connection to Russia's hostile acts, such as the attack on OPCW's headquarters, which happened after years of Russian disinformation about the OPCW's reports on chemical weapons in Syria and on the nerve agent Novichok used to poison the Skripals. Pro-Kremlin media regularly accuses other countries of russophobia.

The Russian cyber-attack on the headquarters of the international chemical weapons watchdog was disrupted by Dutch military intelligence just weeks after the Salisbury attack. The Netherlands expelled the suspects who traveled to the country as diplomats. In an unprecedented step, on October 4, 2018, the Dutch Military Intelligence and Security Service (MIVD) and the United Kingdom’s Ministry of Justice disclosed the identities under which four Russian individuals, believed to be officers of the cyber-warfare division of the Russia’s Main Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU). The four individuals travelled to the Netherlands in April 2018 in an attempt to hack into the computer network of the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), based in The Hague. These four men traveled under diplomatic passports, two of which had consecutive issue numbers. Their identities were independently checked by the investigative websites Bellingcat and The Insider.

The space shuttle of Elon Musk is probably made in Russia, moon landing of the Americans is in doubt

The State Duma suspected that Elon Musk’s space shuttle is of Russian origin.

We need to see, from which components the space shuttle is made. The flight of the Americans to the moon is also in doubt. We need to see how many components in this shuttle are Russian. Whose engines are on the spacecraft by Elon Musk? We need to find out this question. I can’t clearly say so far.

Disproof

No information is available on the Russian made components of the spacecraft Falcon Heavy. The design is based on Falcon 9's fuselage and engines. On May 30, a SpaceX Crew Dragon spacecraft launched from the historic Launch Complex 39A at NASA’s Kennedy Space Center in Florida to the International Space Station as part of SpaceX’s second demonstration mission under the Commercial Crew Programme,  the first mission to launch American astronauts on American rockets from American soil to the station since the Space Shuttle Programme.

The staged moon landing of the Americans is a recurrent conspiracy theory promoted by the pro-Kremlin media outlets. See more examples and the detailed debunking here.