Disinfo: 98% of French media are conspiracy-prone because of their Russophobia

Summary

An analysis of 56 leading French media, shows a massive mainstream conspiracy based on a hatred of Vladimir Putin and Donald Trump. 98% of the French press have republished, without checking, a certain number of statements relating to the Russia-Gate thesis. And when this thesis of Russian meddling has been torn to pieces by the various reports and the various American studies, many French mainstream journalists have refrained from admitting their mistake. Some even consider that a collusion has always been established when it wasn’t the case. There is Russophobia among some journalists because they need an enemy. The dominant oligarchic class inside the EU needs a devil at the gates of Europe. Moreover, countries like Russia and China do not accept a new world order dominated by imperialist powers.

Disproof
Recurring pro-Kremlin disinformation narrative denying Russian meddling in elections and calling any attempt to denounce them as Russophobia and conspiracy theories. Extensive evidence confirms that Russia did meddle in the 2016 US presidential elections, specifically aiming to damage Hillary Clinton's campaign and aid Republican candidate Donald Trump. In the US, 126 millions of users were reached by Russian operatives, 29 millions from them have seen the content "directly". Robert Mueller's investigation concluded that Russia did interfere in the 2016 election. Robert Mueller’s report maintains that “the investigation did not establish that members of the Trump Campaign conspired or coordinated with the Russian government in its election interference activities”. Nevertheless, it states that Russian interference activities did take place. The 448-page Mueller report issued in March 2019 (see here) contains copious detail about how Russia interfered in the 2016 U.S. presidential election, both by using social media to influence American voters with disinformation and by hacking into the Clinton campaign’s computers. A previous (2017) report prepared by the US Intelligence Community analysed the motivation and scope of the Kremlin's intentions for the US election and the Kremlin's use of cyber tools and media campaigns to influence US public opinion. As concluded earlier by the US intelligence community and by Mueller’s own inquiry “the investigation established that the Russian government perceived it would benefit from a Trump presidency and worked to secure that outcome, and that the Campaign expected it would benefit electorally from information stolen and released through Russian efforts”. See similar cases claiming that Robert Mueller failed to find anything that would incriminate the US president, Charges of Russian meddling in US elections collapsed after release of Mueller report, Russiagate never had any real basis and Russiagate is a hoax .

publication/media

  • Reported in: Issue 210
  • DATE OF PUBLICATION: 07/09/2020
  • Language/target audience: French
  • Country: Russia, US, France
  • Keywords: election meddling, Mainstream media, Anti-Russian, Donald Trump, Russophobia

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Destabilisation of the situation in Belarus is controlled from Ukraine

Moscow has confirmed information that the destabilisation of the situation in Belarus is controlled from the territory of Ukraine. There is Stepan Bandera’s Trident, there is also C14, there is a national corps, there is a Right Sector. All these structures are actively involved in provoking radical actions in Minsk and other cities of Belarus. In Ukraine there are camps “for the training of such extremists”: in particular, in the Volyn and Dnepropetrovsk regions. In total, there are now about 200 members of such groups in the Republic [of Belarus].

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the protests in Belarus and Ukraine. There is no reliable evidence to claim that "200 Ukrainian extremists" are controlling the multi thousand protesters in Belarus. The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair. The press secretary of the "Right Sector" denied the participation of his organisation in the Belarusian protests. See related examples of disinformation messages alleging that the protests in Belarus are a colour revolution conducted according to Maidan scenario; that US democrats organised riots in the US cities based on the Ukrainian scenario; that Ukrainian secret services may have planned terrorist attacks on Belarusian territory.

Navalny is an agent of the Russian special services

Russian opposition blogger Alexei Navalny works for the Kremlin, causing confusion and vacillation in the ranks of anti-government forces. That is why Navalny always manages to get away with it, and the criminal cases initiated against him do not end with the liberal’s imprisonment.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative on the Navalny poisoning. Anti-corruption campaigner Alexei Navalny has long been the most prominent face of Russian opposition to President Vladimir Putin. His candidacy in the 2018 presidential election was banned by authorities over his conviction by a Russian court of embezzlement, which bars him from running for office. He has been arrested and imprisoned several times during his political career.

On August 20 the prominent Russian opposition figure Alexey Navalny fell ill during a flight and the plane was forced to make an emergency landing in Omsk, where doctors said that he was in a coma and that they were trying to save his life. Since then he has been transferred to Berlin and is receiving treatment at Berlin's Charite Hospital. On September 3, 2020, the German government published a statement that described how a military laboratory, certified by the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW), had found traces of the Novichok nerve agent in samples taken from Navalny. Later, German Chancellor Angela Merkel gave a special briefing. She told reporters that “There is unequivocal proof of the presence of this agent in the samples. It is therefore clear that Alexei Navalny is the victim of a crime.” The German government has briefed its allies in the European Union and NATO and plans to provide information about its findings to the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW). The European Union condemned the poisoning of Alexei Navalny in the strongest possible terms. Read similar cases claiming that the US hopes that the Navalny case will lead to the cancellation of Nord Stream 2, that the West will falsely accuse Russia of poisoning Navalny, as with Skripal and Litvinenko and that the West has an interest in the death of Navalny to launch a new wave of sanctions against Russia.

Russophobic Western media push narrative of Putin’s role in Navalny poisoning

A new narrative in the Western media claims that the Russian President Vladimir Putin is the mastermind who poisoned Russian opposition leader Alexei Navalny with a chemical nerve agent from the Novichok group, reviving an old trope used to stoke Russophobia. […] In 2018, similarly unverifiable claims were made about the poisoning of Sergei and Yulia Skripal in the UK and used to whip up fresh paranoia about Russia and Putin.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Russophobia and the poisoning of Alexei Navalny. A prominent Russian opposition figure Alexei Navalny fell ill during a flight from Siberia to Moscow on the 20th of August. Initially hospitalized in Omsk, at the request of his family he was transferred to Charité hospital in Berlin. Clinical findings at the Charité hospital indicated that Navalny was poisoned with a substance from the group of cholinesterase inhibitors. Subsequent toxicological tests provided unequivocal evidence of a chemical nerve agent of the Novichok group in the blood samples of Alexei Navalny. Pro-Kremlin disinformation outlets frequently accuse the West of Russophobia and are presenting a variety of mutually exclusive versions of what happened to Alexei Navalny. Similar techniques were used to sow doubt about the poisoning of Sergei Skripal with the nerve agent Novichok by GRU agents.