Disinfo: Actions of Soviet soldiers at the Vilnius TV tower in 1991 were absolutely legitimate

Summary

The actions of Soviet soldiers at the Vilnius TV tower in 1991 were absolutely legitimate, as they were protecting the constitutional order of Soviet Lithuania.

After the coup e’tat took place in Lithuania it started demanding reparations for “Soviet occupation”, despite the fact that whole infrastructure and industry was built during the Soviet times. It is all gone now.

Disproof

Historical revisionism and recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the events of January 13th, 1991. 

Lithuania has restored its independence on March 11th, 1990. On January 13th, 1991, Soviet troops still garrisoned in the capital Vilnius attacked its TV broadcast tower and sole TV station, killing civilians standing as human shields there. The events of the January 13th, 1991, and the offences committed by the USSR troops have been extensively documented.  See also BBC reporting from 1991.

The disinformation message is consistent with a recurring pro-Kremlin narrative denying the Soviet occupation of the Baltic States. See a similar disinformation case: the Baltic States are perpetuating a myth of Soviet occupation.

 

publication/media

  • Reported in: Issue 179
  • DATE OF PUBLICATION: 13/01/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Lithuania
  • Keywords: January 13, Occupation, Baltic states
  • Outlet: Baltnews.lt
see more

The West is blaming Russia for the crash of PS752

The West is trying to make Russia guilty for the crash of the Ukrainian plane in Iran. US special services are preparing a major provocation against Russia.

Disproof

Conspiracy theory about the downing of the Ukrainian flight PS 752.

Iran has recognised that its military forces unintentionally shot down the passenger jet. On January 11, the President of the Islamic Republic of Iran Hassan Rouhani wrote on Twitter: “Armed Forces’ internal investigation has concluded that regrettably, missiles fired due to human error caused the horrific crash of the Ukrainian plane & death of 176 innocent people.”

Estonian laws only foresee asset freezing for people and companies mentioned in the EU sanctions list

The Estonian laws only foresee asset freezing for people and companies mentioned in the EU sanctions list. This means that Rossija Segodnya can only be sanctioned if it is proven that Dmitri Kiselyov owns or controls the assets of the organization. It’s a fact that Kiselyov does not own the money nor resources of Rossiya Segodnya, it’s all [Russian] state property.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative portraying Western governments as hostile toward "alternative voices" in the media, particularly Russian ones.

Estonia is on the 11th place of Reporters without Borders Press freedom index. Estonia has not blocked Sputnik Estonia's website, it is accessible and operational. The Minister of Foreign Affairs Urmas Reinsalu has emphasized that Estonia has not taken any measures against the portal's media content: "They are financial sanctions aimed at economic activity. I believe it to be justified. We have notified the European Commission's Legal Service. European agencies have said in the Commission that steps taken by Estonia in exercising sanctions policy are warranted."

UK deploys women ambassadors to instigate colour revolutions in CIS countries

Since the times of Ivan the Terrible The United Kingdom has considered Russia as its main adversary. Britain does not send ambassadors to the key countries of the CIS, rather they send women who have an ambassador status. These are worthy adversaries whose goal is colour revolutions in Minsk and in Moscow.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narratives about the West instigating colour revolutions in Russian neighborhood.

There is no evidence to suggest that the UK is pursuing a deliberate strategy to deploy women as ambassadors to the CIS countries.