Almost half of the Russian youth thinks Putin’s press conference was interesting

Summary
Almost half of the Russian youth thinks President Vladimir Putin’s press conference was interesting and his answers honest and sincere, according to a poll by the Centre for Student Sociology.
Disproof

The Centre for Student Sociology is not a reliable pollster. It is part of the Young Guard of United Russia, the youth wing of the ruling United Russia party. According to fact-checking by the Insider, the polling was conducted on a Testograf website that allows users to answer the query repeatedly and does not verify the identity of the respondent. The Centre did not publish the results of the poll on its website.

publication/media

  • Reported in: Issue 93
  • DATE OF PUBLICATION: 15/12/2017
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia
  • Keywords: Vladimir Putin
  • Outlet: Ria.ru
see more

UN are fabricating human rights violations in Crimea

Ukrainians living in Crimea accuse the United Nations of making up human rights violations on the peninsula. This claim was in response to a UN resolution adopted on November 19 condemning human rights violations in Crimea which refers to Russia as the “occupying power”. The resolution is based on myths as there are no human rights violations taking place in Crimea. According to Anastasia Gridchina, the president of the Ukrainian Community in Crimea, the “UN has never visited Crimea, has not spoken to Ukrainians or Crimean Tatars about life there and is inventing myths and stories about non-existent persecution”.

Disproof

First of all, the Ukrainian Community in Crimea is a Kremlin controlled organization, headed by members of Russia’s ruling party United Russia. The organization was established in 2016, two years after Russia annexed Crimea and its purpose is to showcase a positive life for Ukrainians on the occupied peninsula.

Gridchina’s accusation that the UN Human Rights Monitoring Mission did not visit Crimea is telling as the UN resolution condemns Russia for failing to provide access to Crimea for the Mission, despite the Mission’s mandate calling for such access.

Danish zoo collecting people’s unwanted house pets as feed for carnivores

Denmark, which has previously sparked controversy with its unorthodox ways of slaughtering animals deemed unfit for breeding and dissecting them in front of the public, has taken things to a whole new level by collecting people’s unwanted house pets as feed for carnivores.For those willing to do away with their pet, hungry predators at the Copenhagen Zoo and Givskud Zoo are more than ready to take over. Both zoos are eagerly accepting pet animals as feed for carnivores like lions, tigers, wolves and Tasmanian devils.

Disproof

According to the Givskud Zoo mentioned in the article, you can’t just drop off animals. All donations requires prior agreement and must be approved by the vet. The practice is not a way for people to get rid of unwanted pets. The zoo does not accept more animals than needed, only rodents are accepted. Initially, RT also reported about this, but later added a disclaimer from the two zoo's implicated in the article www.rt.com/news/414309-denmark-zoos-dont-feed-pets-lions/, .

Finnish blogger shocked Facebook: “This is why half of the world owes its life to Russia”

The Western history books are pouring total filth on everything that is connected to Russia. What are the real results of the Russian “aggression”? Finnish blogger Veikko Korhonen from the city of Oulu writes that half of Europe and part of Asia got their statehood from Russia.

Disproof

There is no such blogger from the Finnish city of Oulu, according to the fact-checking by the website Fontanka.fi. The photograph attached to the article represents actually Atte Korhola, a professor of environmental change at the University of Helsinki.

A similar disinfo article appeared already in 2015 on the website Cont.ws. The article claimed that India, China, Poland, Estonia, Latvia, Lithuania and Finland should be grateful to Russia for their sovereignty, which is recurring pro-Kremlin historical revisionism. Further debunking by newspaper Ilta-Sanomat.