Disinfo: Armenia resumes flights to Crimea

Summary

The authorities of Crimea and Armenia have completed negotiations on the resumption of flights between the peninsula and Yerevan. Pegas airlines has received permission to operate seven flights a week on the Simferopol-Yerevan route. Flights to Armenia will resume this spring.

Disproof

A popular pro-Kremlin disinformation narrative about the "international recognition of the Russian status" of the occupied Ukrainian peninsula. 

Similar fake stories were already circulating in the Russian media last December, claiming that Russia had given permission for the Crimea-Armenia route. At that time, Armenia refuted the rumours, saying there had been no negotiations with any Russian airline, no proposals had been submitted and there was no agreement.

A few weeks later, rumours about the launch of flights from annexed Crimea to Yerevan resurfaced and once again turned out to be fake. On 10 January, the Armenian Civil Aviation Administration issued a statement saying they had not held negotiations with Russian airlines regarding flights from Yerevan to Simferopol, nor had they received any requests in this regard from any airlines. Despite official denials on the part of Armenia, Russian media continue to push fake stories about the international status of Simferopol airport. On 13 January during a press conference in Yerevan, the chairman of the Armenian Civil Aviation Administration Committee Tatevik Revazian refuted these Russian claims again. See a similar case here.

publication/media

  • Reported in: Issue180
  • DATE OF PUBLICATION: 10/01/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Armenia, Russia, Ukraine
  • Keywords: illegal annexation, Planned Parenthood, Occupation, Crimea

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Far-right influence on Ukrainian politics grew after 2014 Kyiv coup

The influence of far-right groups on Ukrainian politics has grown since the 2014 Western-backed coup d’etat in Kyiv, which led to armed conflict in the eastern regions of the country.

Disproof

Recurring pro-Kremlin narratives painting the 2013-14 Euromaidan protests as a violent coup d'etat; exaggerating the influence of Nazi/Fascist/far-right actors on Ukrainian politics; blaming Kyiv for the unleashing of Russian armed aggression in east Ukraine.

The Euromaidan was an organic reaction by numerous parts of the Ukrainian population to former President Yanukovych’s sudden departure from the promised Association Agreement with the European Union in November 2013. See the full debunk of this disinformation claim.

Poland is rewriting history of Second World War

Poland has been revising that devastating conflict’s history for quite some time, seeking to shun any responsibility relating to events during that period, while presenting itself as a victim of both Nazi and Soviet aggression and occupation.

Warsaw has been removing monuments to Soviet soldiers who died while liberating the city from Nazi Germany occupation, and also initiated an EU Parliament resolution in September, which claims that the 1939 non-aggression pact between Moscow and Berlin had “paved the way for the outbreak of the Second World War.”

This last move did not sit well with Moscow, which labeled it a falsification of history. Putin himself eventually joined the heated debate between the two nations, when he called Jozef Lipski, the Polish ambassador to Berlin from 1934 to 1939, “a bastard and an anti-Semitic pig.”

The Russian president referred to the fact that the envoy had promised Adolf Hitler that Poles would “erect for him a beautiful monument in Warsaw” if he expelled all European Jews to Africa. Warsaw took offense to Putin’s remarks, though no one disputed Lipski’s words, which have long been known to the public.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative professing the unimpeachability of Soviet decision-making before and during the Second World War; minimizing the role of the 1939-41 Nazi-Soviet alliance in provoking conflict; and accusing Poland of historical revisionism.

The Nazi-Soviet invasion of Poland in September 1939 is an objective fact, not an exercise in revisionism. This two-sided aggression was waged in accordance with the provisions of the Nazi-Soviet pact, which entitled the Third Reich and the USSR to clearly defined spheres of influence in a series of secret protocols.

200,000 Soviet soldiers gave their lives, liberating Warsaw from Nazis

Some 200,000 Soviet soldiers lost their lives during the liberation of Warsaw from Nazi occupation.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative distorting the events of the Second World War.

The claim is unsourced and, in the face of actual historical evidence, appears vastly exaggerated. According to official Soviet accounts, the Red Army suffered 43,476 "irrevocable" losses (i.e. those killed or missing in action) throughout the three-week Vistula-Oder offensive, which comprised no fewer than 10 separate battles waged across most of present-day Poland, including the taking of Warsaw.