Disinfo: From carnival to civil war: Belarus is only a step away

Summary

The main result of the protests in Belarus is that the “angry townspeople” were imperceptibly brought to the line beyond which lies the darkness of civil massacre. This stage of “colour revolutions” is called the desacralisation of power – when the guards of law are moulded (not without their participation) into an image of the enemy. The Telegram channel NEXTA was both a coordinator, an ideologue, and a provocateur here. And now it openly directs the crowd to clashes. 

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Belarus and colour revolutions.

The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair.

There is no evidence that people in Belarus are being lead to civil war through Telegram channels. The statement, published by the human rights centre Viasna, notes that the protests of citizens, caused by distrust of the announced results of the presidential elections in Belarus, were peaceful and did not pose a threat to either national or public security.

See similar cases claiming that the protests in Belarus are a colour revolution conducted according to a Maidan scenario and that the West wants to prepare Maidan in Belarus.

publication/media

  • Reported in: Issue 211
  • DATE OF PUBLICATION: 07/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Belarus
  • Keywords: election meddling, Protest, Civil war, Colour revolutions

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

98% of French media are conspiracy-prone because of their Russophobia

An analysis of 56 leading French media, shows a massive mainstream conspiracy based on a hatred of Vladimir Putin and Donald Trump.

98% of the French press have republished, without checking, a certain number of statements relating to the Russia-Gate thesis. And when this thesis of Russian meddling has been torn to pieces by the various reports and the various American studies, many French mainstream journalists have refrained from admitting their mistake.

Some even consider that a collusion has always been established when it wasn’t the case. There is Russophobia among some journalists because they need an enemy. The dominant oligarchic class inside the EU needs a devil at the gates of Europe.

Moreover, countries like Russia and China do not accept a new world order dominated by imperialist powers.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative denying Russian meddling in elections and calling any attempt to denounce them as Russophobia and conspiracy theories.

Extensive evidence confirms that Russia did meddle in the 2016 US presidential elections, specifically aiming to damage Hillary Clinton's campaign and aid Republican candidate Donald Trump. In the US, 126 millions of users were reached by Russian operatives, 29 millions from them have seen the content "directly".

Destabilisation of the situation in Belarus is controlled from Ukraine

Moscow has confirmed information that the destabilisation of the situation in Belarus is controlled from the territory of Ukraine.

There is Stepan Bandera’s Trident, there is also C14, there is a national corps, there is a Right Sector. All these structures are actively involved in provoking radical actions in Minsk and other cities of Belarus. In Ukraine there are camps “for the training of such extremists”: in particular, in the Volyn and Dnepropetrovsk regions. In total, there are now about 200 members of such groups in the Republic [of Belarus].

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the protests in Belarus and Ukraine.

There is no reliable evidence to claim that "200 Ukrainian extremists" are controlling the multi thousand protesters in Belarus.

Navalny is an agent of the Russian special services

Russian opposition blogger Alexei Navalny works for the Kremlin, causing confusion and vacillation in the ranks of anti-government forces. That is why Navalny always manages to get away with it, and the criminal cases initiated against him do not end with the liberal’s imprisonment.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative on the Navalny poisoning.

Anti-corruption campaigner Alexei Navalny has long been the most prominent face of Russian opposition to President Vladimir Putin. His candidacy in the 2018 presidential election was banned by authorities over his conviction by a Russian court of embezzlement, which bars him from running for office. He has been arrested and imprisoned several times during his political career.