Disinfo: Bernard-Henri Lévy was involved in the coups d’états in Yugoslavia, Ukraine, and now Belarus

Summary

Bernard-Henri Lévy has been involved in activities aimed at the destabilisation of various governments.  He has actively supported the coups d’états in Yugoslavia and Ukraine as well as terrorists in Libya and Syria. Lévy is currently helping Svetlana Tikhanovskaya, who was defeated in Belarus’s recent presidental elections.

Disproof

Conspiracy theory. No evidence is provided to support the article’s accusations. This is an example of recurring pro-Kremlin disinformation that seeks to discredit high-profile  individuals in the West who are strongly critical of the Kremlin’s domestic and foreign policies.

Pro-Kremlin disinformation has often targeted Bernard-Henry Lévy in recent years because of his highly critical views of the Putin regime, and his endorsement of popular protests against authoritarian governments in various parts of the world including in the former Soviet Union (for example, he was present in Kiev during the Euromaidan protests). Lévy has been accused by pro-Kremlin outlets of being an “ideologist of the liberal world order” who has plotted  to overthrow Qaddafi in Libya,  trained the Islamist opposition in Libya and the protesters in Maidan, and incited war in Syria.

Pro-Kremin media outlets have described Lévy as a “salesman” who “sells” the international military adventures of the “global élite” to Western audiences, as an intellectual closely linked to Europe’s technocratic-financial élite, as the theoretician of the war in Libya, the intellectual sponsor of the “West’s military aggression against Syria”, and a supporter in Ukraine of “ rebels financed by the West to destabilise a sovereign state” during the Euromaidan protests.

Lévy has recently again become a target of pro-Kremlin disinformation because of his meeting with Svetlana Tikhanovskaya and his endorsement of the popular protests in Belarus.  He is being depicted as an “agent of the Western neo-liberal agenda involved in regime-change efforts in Belarus.

Read a previous case claiming that protests in Belarus are sponsored by the EU, NATO and Jews.

publication/media

  • Reported in: Issue 212
  • DATE OF PUBLICATION: 02/09/2020
  • Language/target audience: Italian, English, Russian
  • Country: Yugoslavia, Ukraine, Belarus, Syria
  • Keywords: Conspiracy theory, Colour revolutions

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

The Germans invented the bottle with Novichok to hide that they contaminated Navalny’s body fluids in Berlin

The German narrative soon faced contradictions, after Russian toxicologists that had treated Navalny first said that after testing all kind of substances found no trace of poison and concluded that his coma was caused a pre-existing medical condition, presumably diabetes. They also said that they have original samples of his body fluids. It is this detail what seems to have forced the Germans to re-elaborate their narrative to include the new element of a poisoned bottle of water. If the Russians do have biological samples from Navalny that show no trace of toxins, the German version crumbles as an invention that could only mean that the alleged detection of Novichok was the result of a deliberate contamination of his body fluids while he was being treated in a hospital in Berlin.

Disproof

Conspiracy theory not based in any evidence, as the use of a chemical nerve agent of the Novichok group against Russian dissident Alexei Navalny suggests. The presence of Novichok in Navalny’s body was established beyond any doubt by a specialist Bundeswehr laboratory. Navalny’s team found the bottle in the hotel room where he had stayed in the Russian city in Tomsk, and carefully picked it in order to get it analysed abroad since they thought that it wouldn’t be investigated in Russia, as they documented in a video posted afterwards in Navalny’s Instagram account.

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign on the poisoning of Navalny, which follows the same playbook that the one deployed after the poisoning of former Russian spy Sergei Skripal and his daugther in Salisbury in 2018, a case where there is strong evidence of the involvement of Russian intelligence operatives and high-level Russian officials. By claiming that is the US and not Russia who benefits from this incident, pro-Kremlin media are trying to deflect any Russian responsibility for it, a frequent Kremlin tactic. Also, the use of multiple and simultaneous versions of an event involving questionable actions by the Russian government or its allies, in order to confound citizens about the actual truth, is a recurrent pro-Kremlin disinformation strategy, already seen in the cases of the MH17 downing, the illegal annexation of Crimea, the murder attempt against the Skripals or chemical attacks in Syria.

To the West, Navalny is more valuable dead than alive as a propaganda tool

As an opposition figure that for a long time has been praised and exaggerated by the West as the nemesis of the Russian president Vladimir Putin, Alexei Navalny is more valuable dead than alive as a propaganda tool. With the failure of its false flag narrative, the temptation may be to drastically increase the stakes by modifying the screenplay and having Navalny “succumbing” to Novichok.

Disproof

Conspiracy theory not based in any evidence, aiming to avoid authorities from answering difficult questions and conducting investigation, as the use of a chemical nerve agent of the Novichok group against Russian dissident Alexei Navalny suggests. The presence of Novichok in Navalny’s body was established beyond any doubt by a specialist Bundeswehr laboratory.

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign on the poisoning of Navalny, which follows the same playbook that the one deployed after the poisoning of former Russian spy Sergei Skripal and his daugther in Salisbury in 2018, a case where there is strong evidence of the involvement of Russian intelligence operatives and high-level Russian officials. By claiming that is the US and not Russia who benefits from this incident, pro-Kremlin media are trying to deflect any Russian responsibility for it, a frequent Kremlin tactic. Also, the use of multiple and simultaneous versions of an event involving questionable actions by the Russian government or its allies, in order to confound citizens about the actual truth, is a recurrent pro-Kremlin disinformation strategy, already seen in the cases of the MH17 downing, the illegal annexation of Crimea, the murder attempt against the Skripals or chemical attacks in Syria.

Attack on Navalny was a false flag operation, just as the Skripal affair

The attack on Russian opposition member Alexei Navalny was a false flag operation whose lies were quickly exposed, forcing its authors to invent new arguments to cover them. As with the supposed attempt on the life of the MI6 double agent Sergei Skripal, this incident is a false flag operation to foment western hostility and sanctions against Moscow.

Disproof

Conspiracy theory not based in any evidence, aiming to deny any involvement of Russian authorities in the incident, as the use of a chemical nerve agent of the Novichok group against Russian dissident Alexei Navalny suggests. The presence of Novichok in Navalny’s body was established beyond any doubt by a specialist Bundeswehr laboratory.

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign on the poisoning of Navalny, which follows the same playbook that the one deployed after the poisoning of former Russian spy Sergei Skripal and his daugther in Salisbury in 2018, a case where there is strong evidence of the involvement of Russian intelligence operatives and high-level Russian officials. By claiming that is the US and not Russia who benefits from this incident, pro-Kremlin media are trying to deflect any Russian responsibility for it, a frequent Kremlin tactic. Also, the use of multiple and simultaneous versions of an event involving questionable actions by the Russian government or its allies, in order to confound citizens about the actual truth, is a recurrent pro-Kremlin disinformation strategy, already seen in the cases of the MH17 downing, the illegal annexation of Crimea, the murder attempt against the Skripals or chemical attacks in Syria.