British lab in Porton Down was involved in Skripal poisoning

Summary

The Porton Down laboratory near Salisbury was evidently somehow involved in the Skripal case, though it is unclear to what extent this was a “news game” between MI5 and Russia’s SVR.

Disproof
This is one of the many recurring pro-Kremlin conspiracy theories about the Skripal poisoning.

Earlier, pro-Kremlin media have claimed that Porton Down might have manufactured Novichok, or that the Porton Down laboratory was responsible for the Amesbury poisoning.

British police and intelligence investigations have produced hard forensic evidence which was sufficient to charge two Russian nationals – identified as officers of the Russian Military Intelligence, GRU – for the attack on the Skripals. Following this attack, the United Kingdom notified the OPCW, invited them to confirm the identity of the substance involved, and briefed members of the Security Council. The OPCW’s independent expert laboratories confirmed the UK’s identification of the Russian-produced Novichok nerve agent.

See more related cases here.

publication/media

  • Reported in: Issue 158
  • DATE OF PUBLICATION: 28/06/2019
  • Language/target audience: Czech
  • Country: UK, Russia
  • Keywords: novichok, Sergei Skripal, Conspiracy
  • Outlet: Aeronet
see more

Anything bad for Russia is good for modern Polish elites

Тhe collapse of the USSR was a blow to Russia. The USSR represented Russia, even though there were many countries in it. And for the modern Polish elites, what is bad for Russia, is, in general, good.

Disproof

One of the recurring Pro-Kremlin narratives Elites vs. People, describing Polish elites as Russophobic. Russophobia is often used in pro-Kremlin disinformation as well. Similar cases can be found here and here.

This statement appeared after the head of the European Council Donald Tusk posted on Twitter: “The collapse of the Soviet Union was NOT the greatest geopolitical catastrophe of the century. The USSR collapse was a blessing to Georgians, Poles, Ukrainians and the whole of Central and Eastern Europe. And also to Russians."

We have Nazis in Ukraine, not in Russia

A television link-up was planned between viewers in Minsk (sic) and Moscow, which caused an absolute phenomenal wave of panic in Ukraine, since it is unthinkable to allow Ukrainians to talk with Russians, simple people, to find out that they have a lot of things in common. They have the same roots and talk about the same things.

Except that in Russia it is much better than in Ukraine. In Russia, there is no Hitler, and in Ukraine there are Neo-Nazis.

Disproof

Recurring pro-Kremlin narrative on Russophobia and Nazism in Ukraine that have been repeated since the outbreak of the Euromaidan pro-democratic and anti-corruption protests.

The link-up between TV channels in Moscow and Kiev (not Minsk) was indeed planned and then cancelled by the Ukrainian channel because of the negative reaction of the civil society and the authorities. The program was broadcast on Russian Channel 1 (its broadcasting is banned in Ukraine by law since 2014). In the program, artists and directors from Moscow talked about how they love Ukraine and how they suffer from the fact that they cannot go there. The words "Crimea" or "Donbas" were not mentioned at all during 2 hour-long program.

US Democratic Party will win Ukrainian parliamentary elections

Soros’ associates, including Victor Pinchuk, are behind Volodymyr Zelenskyy. Pinchuk and his people placed a bet on the political parties of Volodymyr Zelenskyy and Svyatoslav Vakarchuk. Therefore, the US Democratic Party will inevitably win in the Ukrainian elections, because these parties are likely to form a governing coalition.

Disproof

This message is a variation of a recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine's 'American curators,' this time alleging that Ukraine's president is controlled by George Soros and his associates, including Ukrainian oligarch, Victor Pinchuk. This message contains recurring disinformation narratives about Western meddling in Ukraine's elections and Ukraine as a state under foreign control.

The alleged links between Soros and Zelenskyy were first reported by Rossiyskaya Gazeta, the official newspaper of the Russian government, in a February 2019 article which counts "friends of George Soros and other globalists" among members of Zelenskyy's election team, without further elaboration.