Disinfo: The Charité clinic did not prove that Navalny was poisoned

Summary

The [hospital] made a statement that [former Ukrainian president] Yushchenko had been poisoned, and then, to the shame of German medicine and this clinic, it turned out that Yushchenko had in fact not been poisoned. The reasons why they lied were not medical, but purely political, ordered by someone. This is the same clinic that made a dastardly propagandistic act, lying to the whole world for political reasons [about the poisoning of Yushchenko]. Today they can do the same. Because they never explained the reasons behind their shameful behaviour towards Yushchenko and are playing along for some political reasons.

Disproof

Conspiracy theory about the poisoning of anti-corruption activist Aleksei Navalny presented as a series of rhetorical and leading questions, suggesting manipulation of the test results. The doctors of the Berlin Charité Hospital announced that initial findings point to the poisoning of the Kremlin critic Navalny. The official Charité-statement reads:

"Following his admission, Mr. Navalny underwent extensive examination by a team of Charité physicians. Clinical findings indicate poisoning with a substance from the group of cholinesterase inhibitors. The specific substance involved remains unknown, and a further series of comprehensive testing has been initiated. The effect of the poison – namely, the inhibition of cholinesterase in the body – was confirmed by multiple tests in independent laboratories."

Later, a specialised laboratory of the German armed forces proved that Aleksey Navalny was poisoned by a military-grade chemical nerve agent of the "Novichok" group. The claim also suggests that the hospital lied about the poisoning of the former Ukrainian President Viktor Yushchenko during his campaign for the presidency in 2004. By December 2004, doctors had confirmed that dioxin was behind Yushchenko's ailment. Contrary to the claim that has been disseminated on many pro-Kremlin media, there is little doubt that the former president of Ukraine was poisoned, however, the investigation into the circumstances has not been completed. Read more on MythDetector. Read similar disinformation messages alleging that the West has an interest in the death of Navalny to launch a new wave of sanctions against Russia, that only traces of alcohol and caffeine were found in Navalny's blood, that the West will falsely accuse Russia of poisoning Navalny, as with Skripal and Litvinenko or that the US used Navalny case to block Russian vaccine against COVID-19.

publication/media

  • Reported in: Issue 210
  • DATE OF PUBLICATION: 03/09/2020
  • Outlet language(s) Russian
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Germany, Russia
  • Keywords: Alexei Navalny, Conspiracy theory
see more

Disinfo: In Belarus there are signs of a colour revolution, but a hybrid one

Today in Belarus we see signs of a colour revolution, but a hybrid one. It combines Hong Kong’s 2019-2020 scheme, and in terms of its overall coup strategy, the colour revolution in Belarus is very similar and almost replicates the Venezuelan scenario first used by the Americans in 2019. It is a technology that is almost never missed. The elements of the Ukrainian Maidan are clearly visible as the main outline in the events taking place in Belarus.

Disproof

This is part of an ongoing Russian disinformation campaign on Belarus based on recurrent pro-Kremlin disinformation narratives, such as accusing other countries of interference and portraying popular protests against electoral fraud in the country as a Western-led colour revolution. The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential elections in Belarus that took place on the 9 August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair. There is no evidence that the protests in Belarus are funded and organised externally. Pro-Kremlin media frequently use disinformation narratives about popular protests around the world allegedly incited and funded by the US and other Western states. It has been applied, among others, to protests in Ukraine, Venezuela, Georgia, and Belarus, as well as to present a deceiving narrative on the aggressive West constantly preparing new coups. See similar cases claiming that the protests in Belarus are a colour revolution conducted according to a Maidan scenario and that the West wants to prepare Maidan in Belarus.

Disinfo: Colour revolutions in the post-Soviet countries were aimed at separating those from Russia

As a rule, all the colour revolutions organised in the post-Soviet countries were aimed at separating those countries from the Russian Federation… Unfortunately, all these revolutions are either openly anti-Russian, and more often they are just such a slow-moving Russophobia, or even an attempt to move away completely from Russia.

Disproof

This is a conspiracy which is consistent with a number of recurring pro-Kremlin propaganda narratives about the aggressive West, its attempts to encircle Russia and organise colour revolutions in the post-Soviet space and about the West's attempts to disrupt Russias ties with other post-Soviet countries. This narrative portrays any spontaneous disorders and civil uprisings in other states, especially the former Soviet republics, as West-funded Anti-Russian and Russophobic "coups" and attempts by the West to overthrow regimes in post-Soviet states and in other regions. The narrative has been applied, among others, to report about protests in Ukraine, Venezuela, Georgia, Armenia and Belarus, as well as to portray the West as an aggressive actor constantly preparing new coups. Read a similar case claiming that global liberal elite stages Russophobic events throughout the world, that the West wants to turn Belarus into an anti-Russian outpost, that the US backed the coup in Ukraine in 2014, that the protests in Belarus are a colour revolution conducted according to a Maidan scenario and that the West wants to prepare Maidan in Belarus, or that the masters of the colour revolution in Armenia are only interested in creating problems for Russia.

Disinfo: Ukrainian militants are staying in Belarus to carry out a coup d'etat

About 200 extremists trained in Ukraine are currently in Belarus. Ukrainian militants are staying in Belarus to carry out a coup d’etat. At the same time, they are actively cooperating with the Polish special services. The coup d’etat in Belarus is carried out under their leadership. They involve their partners from Ukraine to do the dirty work.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the Belarus protests and about protests in post-communist countries in general, presenting them as being organised and controlled from abroad. Neither in the text nor elsewhere is there any evidence that foreign forces are involved in the protests in Belarus. Large-scale protests began in Minsk on August 9 against the results of the presidential election, and then in other cities. People revolted against what they call election fraud but also against the aggressiveness of the police, who arrested and ill-treated hundreds of protestors. Ukraine's foreign minister Dmitro Kuleba reacted to Sergey Lavrov's claims about the 200 Ukrainian extremists in Belarus:

“I don't even want to comment on this nonsense. The 200 Ukrainian extremists that Ukraine allegedly sent to Belarus to destabilise the situation, and the training camps for extremists in Ukraine are the fruit of the painful imagination of those who provided such information to my Russian colleague Sergey Lavrov."

On the other hand, Russia has openly claimed it is willing to intervene in Belarus if the situation escalates. Read a similar case claiming that the West is preparing a colour revolution in Belarus.