Disinfo: “Colour revolution” attempts to change Belarus government

Summary

The “colour revolution” in Belarus had several goals, among them disrupting the integration of the Union state with Russia, and sabotaging the federal state’s relations between Moscow and Minsk.

Recently, with political and financial support from the West, an attempt has been made to change the government in the Republic of Belarus.

The United States is providing technical assistance to the “colour revolutions” by inflaming tensions and undermining the domestic political situation in some countries.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative framing popular protests as Western-backed 'colour revolutions', part of a campaign to portray massive mobilisations in Belarus as a destabilisation effort orchestrated from abroad. No evidence is provided to support the allegations.

On the contrary, tens of thousands of protesters opposing long-time President Alexander Lukashenko are still protesting and have marched through the capital despite threats of force from authorities to open fire.

Opposite to the claim about colour revolutions, protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which were not monitored by independent experts, and are largely considered fraudulent by both international observers and a large part of the Belarusian society.

On 19 August 2020, the European Council called the Belarus elections neither free nor fair and on 2 October 2020, the Council imposed restrictive measures against 40 individuals identified as responsible for repression and intimidation against peaceful demonstrators, opposition members, and journalists, as well as for misconduct of the electoral process. Mobilisations were organised and carried out by local actors, opposition politicians, and Belarusian citizens, without any foreign involvement.

See other examples of pro-Kremlin disinformation narratives in Belarus, such as claims that the EU reaction to Lukashenko’s victory is an example of Western double standards; that the West wants to prepare another Maidan in the country; or that Belarusians, Ukrainians, and Russians are one single nation.

publication/media

View more
  • Reported in: Issue 218
  • DATE OF PUBLICATION: 27/10/2020
  • Outlet language(s) Arabic
  • Country: US, Belarus, Russia
  • Keywords: Union State of Belarus and Russia, West, Anti-Russian, Protest, Alexander Lukashenko, Colour revolutions, Sergey Shoigu
see more

Turkey and Ukraine are at war with the residents of Crimea

Ankara, together with Kyiv, is waging a war against the inhabitants of Crimea in general and the Crimean Tatars in particular.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the illegal annexation of Crimea. Ukraine and Turkey do not wage war against the residents of Crimea. Turkey supports the territorial integrity of Ukraine, including its sovereignty over Crimea. See more disinformation cases regarding Crimea in our database, like claims that reunification with Russia paved the way for Tatar's language in Crimea, that Turkey considers Crimea to be Turkish, that Ukraine buried the main waterway of Crimea - the North Crimean canal or that Ukraine has been barbarically plundering Crimea for 23 years.

NEXTA is the Polish provocative Telegram channel

NEXTA is the Polish provocative Telegram channel.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the protests in Belarus after the presidential elections in 2020.

NEXTA is not Polish, but the Telegram channel from the Belarusian opposition, created by Stepan Putilo - a Belarusian journalist, blogger and TV presenter. Putilo is from Belarus and studied in Poland. Several years before the presidential elections this channel was "about Belarusian realities, information about the life of officials and what they are trying to hide."