Disinfo: Destabilisation of the situation in Belarus is controlled from Ukraine

Summary

Moscow has confirmed information that the destabilisation of the situation in Belarus is controlled from the territory of Ukraine.

There is Stepan Bandera’s Trident, there is also C14, there is a national corps, there is a Right Sector. All these structures are actively involved in provoking radical actions in Minsk and other cities of Belarus. In Ukraine there are camps “for the training of such extremists”: in particular, in the Volyn and Dnepropetrovsk regions. In total, there are now about 200 members of such groups in the Republic [of Belarus].

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the protests in Belarus and Ukraine.

There is no reliable evidence to claim that "200 Ukrainian extremists" are controlling the multi thousand protesters in Belarus.

The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election in Belarus on the 9th of August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair.

The press secretary of the "Right Sector" denied the participation of his organisation in the Belarusian protests.

See related examples of disinformation messages alleging that the protests in Belarus are a colour revolution conducted according to Maidan scenario; that US democrats organised riots in the US cities based on the Ukrainian scenario;  that Ukrainian secret services may have planned terrorist attacks on Belarusian territory.

publication/media

  • Reported in: Issue 210
  • DATE OF PUBLICATION: 02/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, Ukraine, Belarus
  • Keywords: Protest, Alexander Lukashenko, Right Sector

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Navalny is an agent of the Russian special services

Russian opposition blogger Alexei Navalny works for the Kremlin, causing confusion and vacillation in the ranks of anti-government forces. That is why Navalny always manages to get away with it, and the criminal cases initiated against him do not end with the liberal’s imprisonment.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative on the Navalny poisoning.

Anti-corruption campaigner Alexei Navalny has long been the most prominent face of Russian opposition to President Vladimir Putin. His candidacy in the 2018 presidential election was banned by authorities over his conviction by a Russian court of embezzlement, which bars him from running for office. He has been arrested and imprisoned several times during his political career.

Russophobic Western media push narrative of Putin’s role in Navalny poisoning

A new narrative in the Western media claims that the Russian President Vladimir Putin is the mastermind who poisoned Russian opposition leader Alexei Navalny with a chemical nerve agent from the Novichok group, reviving an old trope used to stoke Russophobia. […] In 2018, similarly unverifiable claims were made about the poisoning of Sergei and Yulia Skripal in the UK and used to whip up fresh paranoia about Russia and Putin.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Russophobia and the poisoning of Alexei Navalny.

A prominent Russian opposition figure Alexei Navalny fell ill during a flight from Siberia to Moscow on the 20th of August. Initially hospitalized in Omsk,  at the request of his family he was transferred to Charité hospital in Berlin.

Navalny could have caused his coma himself

Navalny could have caused his coma himself. A few days before his hospitalization, blogger Alexei Navalny had problems with nutrition and digestion. The patient also used some kinds of diets. Navalny was trying to lose weight. The doctors received this data from the persons accompanying the blogger.

In the two days that Navalny spent in a coma in the Omsk ambulance hospital No. 1, doctors were able to normalise carbohydrate metabolism in the blogger’s body. These parameters have nothing to do with Novichok and have nothing to do with it.

Disproof

No evidence given. To prove the allegation that Navalny "had problems with nutrition and digestion" the disinformation outlet refers to certain "data from the persons accompanying the blogger". But the persons accompanying Navalny made the opposite claims. A spokesperson for Navalny, one of two persons accompanying him on the plane when he fell ill, Kira Yarmysh, told media that Nvalny felt very well the day before he fell into the coma, the same morning and even minutes before it happened. No other claims were made by another colleagues of Navalny or his family. No evidence is given that, if proven that Navalny was on diet regime, it could lead to a severe sudden coma.

Pro-Kremlin disinformation outlets give a variety of mutually exclusive versions of what happened to Navalny (for example, that he poisoned himself with alcohol, pills or that his poisoning profits the EU or even another opposition leader Mikhail Khodorkovsky). Similar techniques were used to refute the Skripals' poisoning with nerve agent Novichok by GRU agents.