Disinfo: Deutsche Welle embodies the core of Western propaganda

Summary

Shouldn't a medium like Deutsche Welle, which is financed by taxpayers' money, allow other views to have their say other than just 100% pro-NATO views? The use of such tricks, this evidence-free intelligence whispering, is a centrepiece of Western propaganda. And that was just a short stroll through the Deutsche Welle site.

Disproof

The disinformation narrative claims that Deutsche Welle is promoting Western propaganda, a narrative linked to the decision of the Russian authorities to ban this public international broadcaster and close its office in Moscow.

Deutsche Welle is based in Germany and is, since many years, an internationally respectable global media outlet, providing journalistic content in 32 languages, including Russian.

According to the EU, the decision of the Russian authorities was unacceptable and lacking any justification. The spokesperson of the US State Department also expressed solidarity with Deutsche Welle.

The decision of the Russian authorities came after the German regulator banned the Russian state-controlled broadcaster RT DE from operating in Germany due to the absence of a valid licence. In contrast, Deutsche Welle has been operating in Russia with all the necessary licences and credentials.

That is why rather than being a retaliatory move, the ban imposed on Deutsche Welle illustrates continuous violations of media freedom and disregard for the independence of the media by the Russian authorities.

See similar disinformation cases: Messages about Russian aggression against Ukraine are propagandaPolish Defence minister tries to exert psychological and propaganda influence on the PolesThe Western media is afraid of losing its monopoly of Brainwashing.

publication/media

  • Reported in: Issue 272
  • DATE OF PUBLICATION: 07/02/2022
  • Article language(s) German
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Germany, Russia
  • Keywords: DW, Media

Belarus

see more

Germany is a vassal of the US and still an occupied country

The US rallies against anyone who opposes its policy of aggression. And the vassal governments arround the world join the US to the detriment of their own countries. In Europe, it is primarily Germany, which is still an occupied country and is being set up as a "spearhead" on the European side of the Atlantic against Russia.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about German-American relations. Pro-Kremlin outlets often use the narrative about different countries being under the American thumb - see other examples here.

Germany is an independent and sovereign country and is not dependent on the United States of America. Germany and the US have close partner relations as the two sovereign and independent countries that they are.

Deutsche Welle is the source of NATO propaganda

The fact that the US State Department supports Deutsche Welle shows that this media is a part of NATO propaganda.

Disproof

The disinformation narrative is linked to the decision of the Russian authorities to ban a public international broadcaster Deutsche Welle and close its office in Moscow.

Deutsche Welle is based in Germany and is, since many years, an internationally respectable global media outlet, providing journalistic content in 32 languages, including Russian.

As a result of the bloody US-coup in Ukraine, Crimea seceded to Russia

In Spring 2014, a bloody coup took place in Kyiv, which had been prepared by the USA for years, after which Crimea, with its predominantly Russian-speaking population, seceded from Ukraine. Since then, tighter sanctions have been continuously imposed on Russia for an alleged annexation of Crimea. However, this was not a violent takeover of the peninsula, as is constantly claimed. It was a peaceful secession after a referendum in which a high percentage of the inhabitants voted for the independence of Crimea. Afterwards, an application was made to join the Russian Federation. This is not objectionable under international law after the preceding events. "Annexation" is a fighting term used to accuse Russia of land theft.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the Euromaidan and the illegal annexation of Crimea.

There was no coup d'état in Ukraine. The spontaneous onset of the Euromaidan protests was an organic reaction by numerous parts of the Ukrainian population to former President Yanukovych’s sudden departure from the promised Association Agreement with the European Union in November 2013. See the full debunk of this disinformation claim here.

Subscribe to the DISINFO REVIEW

Your weekly update on pro-Kremlin disinformation

No, thank you.