Disinfo: Estonian e-voting is not secret and has benefited right-wing parties

Summary

Voting over the Internet in recent years has been beneficial primarily to the right-wing parties.

In 2013, a 89-year-old retired woman took part in the elections to the board of the Reform Party. She did not own a computer and she also did not know how to use one.

There is no secret voting – in 2011, a 58-year-old Tallinn resident voted 553 times via the Internet and the representatives of the election commission called her to explain that only one vote would be counted.

Disproof

According to the Freedom of the Net 2018 report, "The Estonian e-governance system is one of the most advanced in the world." Also, the Estonian e-voting system has nothing to do with the system used by the Reform Party.

According to the report by the University of Tartu, e-voting could mobilize new voters and people of higher socio-economic status who are more likely to lean to the right of the political spectrum. "The only plausible explanation for the aggregate level differences in party vote tallies depending on the mode is therefore that a large share of typical voters have simply switched from paper voting to e-voting and this process is non-random, meaning a larger share of supporters of particular parties have done so. Should e-voting be discontinued, these people would simply switch back to paper voting", the report said.

In 2011 the Estonian Information System Authority, State Electoral Office and police discovered an anomaly caused by mass voting connected to a single IP-address. Although the voting is secret, the Estonian Information System Authority can make sure who is behind an (accidental) attack to the system and thus the lady was indeed contacted.

 

publication/media

  • Reported in: Issue 135
  • DATE OF PUBLICATION: 29/01/2019
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Estonia
  • Keywords: Manipulated elections/referendum
  • Outlet: Riafan.ru
see more

No evidence that Russian missiles 9M729 contradict the INF treaty obligations

Most Western media speaking about the US’ withdrawal from the INF Treaty present the American point of view and remain silent about the Russian one.

Western media do not mention that the Americans did not share evidence that the Russian missiles 9M729 contradict the obligations of the INF Treaty.

 

Disproof

The US State Department issued a detailed rebuttal of Russian allegations of US noncompliance with the INF Treaty in 2018. Moreover, in December 2017 NATO affirmed that the US is in full compliance with the INF Treaty, and that Russia possesses a new missile system that aroused “serious concerns”.

The Congressional Research Service's Report on Russian Compliance with the Intermediate Range Nuclear Forces (INF) Treaty, dated 18-January-2019 details, i.a., how the Russian missiles 9M729 are in breach of the obligations of the INF Treaty.

Sputnik delivers high quality journalism, unlike other media

Our goal is neither to divide France nor to create a climate of hatred. It is to reveal what others do not cover.This is what can explain the increase in the number of our readers, and by no means a biased line seeking to harm the French government. If some media feel aggrieved, this is only due to their partisan editorial line, distant from our own, which is factual.

Disproof

The most notorious report Sputnik published was in 2017, about "gay lobby" behind Emmanuel Macron, then candidate to the French presidency, without providing any evidence. According to the same Sputnik report, "ex-French Economy Minister Macron could be "US Agent' lobbying Banks' Interest". No evidence was given. For background see our reporting on the Sputnik coverage in 2017.

Sputnik also reported that the Russian name found in metadata of the hacked e-mails of Emmanuel Macron "does not prove the source". The investigations by The Insider and Mediapart.Fr discovered that behind those attacks was the same GRU unit later incriminated in the US for the similar actions against Democratic party.

EU funding aim to create a Maidan-like crisis in Belarus

The EU may collapse in the coming years as it cannot deal with migration crisis and political disagreements. Its unity is kept thanks to extensive development and enlargement. This is why Belarus is in the sphere of EU’s interests. The EU funds Belarusian nationalists, oppositions and NGOs and buys Belarusian officials with the aim to destabilize the country and create a Belarusian Maidan, followed by Belarus’ accession to the EU.

Disproof

 

No evidence given for the "Belarusian Maidan" or the EU's investment in its creation.