Disinfo: East Germany was attached to the West as a colony

Summary

30 years ago, on the 3rd October 1990, West and East Germany united and became one state. This is the official version. In fact it was unfriendly incorporation and East Germany, former GDR betrayed by the Soviet Union attached to the West as a colony.

Disproof

Historical revisionism and disinformation about the unification of Germany.

The downfall of the German Democratic Republic was triggered by the decay of the other communist regimes in eastern Europe and the Soviet Union. After the fall of the Berlin wall, first free multiparty elections took place in East Germany, where a the eastern counterpart of Christian Democratic Union won the majority of votes. The new government began negotiations for a treaty of unification of Germany, amid a surging tide of refugees from East to West. The final barrier to reunification fell in July 1990 when German chancellor Kohl prevailed upon Gorbachev to drop his objections to a unified Germany within the NATO alliance in return for sizable financial aid to the Soviet Union. A unification treaty was ratified by the Bundestag and the People’s Chamber in September and went into effect on October 3, 1990. The German Democratic Republic joined the Federal Republic as five additional Länder (federal states). Read more about the reunification of Germany here.

The economic and other differenced between the Eastern and Western parts of Germany still exist, but there is no basis to claim that the Eastern part of the country is colonized by the Western one.

publication/media

  • Reported in: Issue 214
  • DATE OF PUBLICATION: 04/10/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Germany
  • Keywords: Historical revisionism

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Symptoms show: the Skripals were not poisoned by Novichok

The poisoning of Sergei and Yulia Skripal in 2018 was caused by an overdose of the synthetic opioid fentanyl and not the phosphorus toxic agent Novichok, according to the developer of Novichok.

There was no reason to believe they had phosphorus poisoning. Remember the interview with Skripal’s daughter? She had a scar on her throat. This is called a tracheotomy. It is performed when all the muscles relax like fentanyl’s overdose, and not contract like after the poisoning with phosphorus agents.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the poisoning of Sergei Skripal and his daughter in Salisbury, UK.

Moscow's involvement in the poisoning has been proven via a thorough investigation. The British Police have presented a solid chain of evidence on the Skripal case, with pictures, connecting the suspects to the locations in the case. Parts of the material have been released to the public. The evidence was sufficient to charge two Russian nationals, Anatoliy Chepiga and Aleksandr Mishkin with the attack on the Skripals, both Russian military intelligence operatives from the GRU, who travelled to the UK using fake names and documents.

Evidence shows: Kara-Murza was not poisoned

The FBI has shared with the American propaganda radio station Radio Liberty data about the case of Vladimir Kara-Murza. He is an American citizen, Khodorkovsky’s closest ally, a former messenger, an errand boy and a messenger of Russophobic Senator McCain, is also close to another Russophobic Senator Ben Cardina, co-author of the anti-Russian Magnitsky sanctions. Kara-Murza has been writing for six years and says that Putin personally gave instructions to poison him.

Through the court, the activist received the publication of the results of the FBI investigation, they were published in part, and it is already clear, written in black and white: there was no poisoning. Presumably, there will be no apology from Kara-Murza.

Disproof

Background:

Journalist Vladimir Kara-Murza, who works for pro-democracy group Open Russia, became ill in February 2017. According to the media reports, the official diagnosis in his hospital notes was a "toxic action by an unidentified substance". Read more here.

This pro-Kremlin disinformation outlet misrepresents Radio Liberty's report titled "Mystery over Russian’s suspected poisoning deepens with new FBI records". This case revolves around a decision by the District of Columbia court, according to which the US Department of Justice is obliged to provide Kara-Murza with documents by October 15, 2020, but, as Radio Liberty says, the Ministry has already stated that they won't have time to deliver the documents by this date. Some of the documents, about 400 pages long, were indeed declassified and handed over to Kara-Murza, but the ministry said that about 1,100 more pages were found.

The documents handed over to Kara-Murza contain the results of analyses carried out by the FBI laboratory in Quantico. They did not find anything but a high content of barium in the urine. But after that, the samples were sent to Livermore National Laboratory - one of four American laboratories certified by the OPCW for the analysis of biological materials. The results of the second study are still classified. Radio Liberty, to which the disinformation outlet refers, does not claim that "there was no poisoning".

WHO says the Russian “Sputnik-V” vaccine is safe and effective

The World Health Organization thanks Russia for the Sputnik V vaccine, which is safe and effective.

Disproof

The statement is distorted.

In September 2020, Hans Kluge, Director of the European Regional Office of the World Health Organization (WHO), during a country visit to Russia "commended the Russian Federation for its COVID-19 vaccine research and development efforts, and for sharing information with WHO as part of the global effort to find a safe and effective vaccine," as stated on the WHO Europe website.