Disinfo: ECHR rejects an appeal against allowance to use grenades at demonstrations

Summary

The European Court of Human Rights rejected the appeals made to them, for the French security forces not to use grenades against civilians shows double standards.

Disproof

According to the European Court of Human Rights press release from December 18, 2018, on December 14, 2018, the Court received a lawyer's request to order, as soon as possible, provisional measures putting an end to inhuman and degrading treatment and violations of the right to life suffered by participants of the "yellow-vest" protests. The request was to urge France to temporarily ban the use of defence bullet launchers, as well as incapacitating liquids by the police. The request was made in relation to case Kazoua et al. vs France, registered under number 58803/18, a case alleging French police violence by 5 plaintiffs. The request was forwarded to a Chamber of the Court, pursuant to Rule 39 of the Rules, which rejected the request for an interim measure concerning the security forces’ use of flash-balls and incapacitating liquids. The Court grants the requests for interim measures only exceptionally, where the applicants would be exposed - in the absence of such measures - to a real risk of irreparable damage. This means that the ECHR did not rule on the case as such, neither did it in any way anticipate subsequent decisions on the admissibility or merits of the case before it. See more disinformation cases on yellow vests protests.

publication/media

  • Reported in: Issue 135
  • DATE OF PUBLICATION: 02/02/2019
  • Outlet language(s) English
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: France
  • Keywords: yellow vests, ECHR
see more

Ukraine banned Vkontakte as a result of Facebook lobbying

In 2017 Ukraine blocked access to Russian social media Vkontakte as a result lobbying by Facebook.

Disproof

No evidence given to support this allegation. Ukraine blocked access to Vkontakte and other Russian social media for security reasons, as part of a broader set of measures by the National Security Council (NSDC) to expand “personal economic and other restrictive measures (sanctions)” against personalities linked to the Crimean annexation, terrorist activities, illegal border crossing, and 468 Russia-based or Russia-affiliated companies. According to the Secretary of the National Security Council (NSDC) Olexandr Turchynov, such measures were taken as Russian Internet resources “threaten information and cyber security of Ukraine” and “are used for propaganda and the recruitment of agents by Russian security services.”

Sputnik delivers high quality journalism, unlike other media

Our goal is neither to divide France nor to create a climate of hatred. It is to reveal what others do not cover.This is what can explain the increase in the number of our readers, and by no means a biased line seeking to harm the French government. If some media feel aggrieved, this is only due to their partisan editorial line, distant from our own, which is factual.

Disproof

The most notorious report Sputnik published was in 2017, about "gay lobby" behind Emmanuel Macron, then candidate to the French presidency, without providing any evidence. According to the same Sputnik report, "ex-French Economy Minister Macron could be "US Agent' lobbying Banks' Interest". No evidence was given. For background see our reporting on the Sputnik coverage in 2017.

Sputnik also reported that the Russian name found in metadata of the hacked e-mails of Emmanuel Macron "does not prove the source". The investigations by The Insider and Mediapart.Fr discovered that behind those attacks was the same GRU unit later incriminated in the US for the similar actions against Democratic party.

Ban on Russia RTR in Latvia is a slap in the face for freedom of speech

Another ban on the Russian TV channel Russia RTR in Latvia is not only a manifestation of unfair competition in the media, but also a big slap in the face for the freedom of speech in Latvia.

Disproof

Recurring pro-Kremlin narrative about alleged limits to freedom of speech in the West. Disinformation narratives often try to reach Russian speakers in order to claim that the alleged attacks on freedom of speech are most often directed at the Russian language. Between 31 May 2017 and 22 May 2018, the National Electronic Mass Media Council (NEMMC) found several occurrences of hate speech and incitement to ethnic hatred in the programmes of the “Rossiya RTR” channel, namely “60 minutes” and “Sunday Night with Vladimir Solovyev”. For example, in the latter programme broadcast on May 22, 2018, NEMCC found "explicitly and repeatedly voiced hate speech against parts of the Ukrainian state", including incitement to "hang and kill" certain Ukrainians. According to the NEMMC, the programmes mentioned above were in violation of article 6 of the EU's Audiovisual Media Services Directive ("Member States shall ensure by appropriate means that audiovisual media services provided by media service providers under their jurisdiction do not contain any incitement to hatred based on race, sex, religion or nationality"); This was the reason given for suspending the broadcasting in Latvia for three months. For more information, see here and here.