Disinfo: ECHR rejects an appeal against allowance to use grenades at demonstrations


The European Court of Human Rights rejected the appeals made to them, for the French security forces not to use grenades against civilians shows double standards.


According to the European Court of Human Rights press release from December 18, 2018, on December 14, 2018, the Court received a lawyer's request to order, as soon as possible, provisional measures putting an end to inhuman and degrading treatment and violations of the right to life suffered by participants of the "yellow-vest" protests. The request was to urge France to temporarily ban the use of defence bullet launchers, as well as incapacitating liquids by the police.

The request was made in relation to case Kazoua et al. vs France, registered under number 58803/18, a case alleging French police violence by 5 plaintiffs.

The request was forwarded to a Chamber of the Court, pursuant to Rule 39 of the Rules, which rejected the request for an interim measure concerning the security forces’ use of flash-balls and incapacitating liquids. The Court grants the requests for interim measures only exceptionally, where the applicants would be exposed - in the absence of such measures - to a real risk of irreparable damage.

This means that the ECHR did not rule on the case as such, neither did it in any way anticipate subsequent decisions on the admissibility or merits of the case before it.

See more disinformation cases on yellow vests protests.


  • Reported in: Issue 135
  • DATE OF PUBLICATION: 02/02/2019
  • Language/target audience: English
  • Country: France
  • Keywords: yellow vests, ECHR
  • Outlet: RT English
see more

Macron distributes fake news on Russian meddling in referendums

President Macron spreads fake news. He said that during the last referendums, on Brexit and Catalonia, the vote was manipulated by foreign powers. But there are no proofs.


On July 29, 2018 The UK Parliament issued a special report presenting evidence of Russian meddling in the referendums in the UK and in Catalonia.

The Parliament report refers to the research done by the "89up" agency, which found that Russia Today (RT) and Sputnik published 261 media articles on the EU Referendum, with an anti-EU bias [between 1 January 2016 and 23 June 2016]. The "89up" report also showed that RT and Sputnik had more reach on Twitter than either Vote Leave or Leave.EU, during the Referendum campaign. The Parliament report also refers to a joint research project by the Universities of Swansea and of Berkeley, at the University of California, which also identified 156,252 Russian accounts tweeting about #Brexit. These accounts posted over 45,000 Brexit messages in the last 48 hours of the campaign.

Estonian e-voting is not secret and has benefited right-wing parties

Voting over the Internet in recent years has been beneficial primarily to the right-wing parties.

In 2013, a 89-year-old retired woman took part in the elections to the board of the Reform Party. She did not own a computer and she also did not know how to use one.

There is no secret voting – in 2011, a 58-year-old Tallinn resident voted 553 times via the Internet and the representatives of the election commission called her to explain that only one vote would be counted.


According to the Freedom of the Net 2018 report, "The Estonian e-governance system is one of the most advanced in the world." Also, the Estonian e-voting system has nothing to do with the system used by the Reform Party.

According to the report by the University of Tartu, e-voting could mobilize new voters and people of higher socio-economic status who are more likely to lean to the right of the political spectrum. "The only plausible explanation for the aggregate level differences in party vote tallies depending on the mode is therefore that a large share of typical voters have simply switched from paper voting to e-voting and this process is non-random, meaning a larger share of supporters of particular parties have done so. Should e-voting be discontinued, these people would simply switch back to paper voting", the report said.

No evidence that Russian missiles 9M729 contradict the INF treaty obligations

Most Western media speaking about the US’ withdrawal from the INF Treaty present the American point of view and remain silent about the Russian one.

Western media do not mention that the Americans did not share evidence that the Russian missiles 9M729 contradict the obligations of the INF Treaty.



The US State Department issued a detailed rebuttal of Russian allegations of US noncompliance with the INF Treaty in 2018. Moreover, in December 2017 NATO affirmed that the US is in full compliance with the INF Treaty, and that Russia possesses a new missile system that aroused “serious concerns”.

The Congressional Research Service's Report on Russian Compliance with the Intermediate Range Nuclear Forces (INF) Treaty, dated 18-January-2019 details, i.a., how the Russian missiles 9M729 are in breach of the obligations of the INF Treaty.