Disinfo: EU officials are guided by their own corporate interests, coupled with persistent wishes from Washington


EU officials, like Borrell, are not guided by the interests of specific countries that make up the European Union but are guided by their own corporate interests, coupled with persistent wishes from Washington. That is why they are pursuing a political line that runs counter to the interests of individual EU member states. More precisely, the overwhelming majority of European states have long-standing and strong economic ties with Russia. This is not only about such major players as France, Germany, Italy, but, of course, these three countries lose more than others from the Russophobic position of the European Union. At the same time, officials in Brussels are not in the least worried that their salaries are received from the taxes of these countries.


Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the Russophobic EU, US presence in Europe, portraying Europe as a vassal of the USA, accusing the EU officials of being subordinate to the US and serving Washington’s interests instead of their own, trying to undermine the sovereignty of European countries. This narrative claims that the United States dictates policies to the EU, EU officials and its member states. For pro-Kremlin disinformation, countries that are outside of Russian control are US vassals, and some are vassals of vassals.

Unfounded statement about the engagement of the EU High Representative with incomprehensible corporate interests and the interests of the United States.

The European Union is actually a sovereign entity which follows its own foreign policy. The US is an important ally to the EU but the later policy is not determined by the US, as explained by the EU High Representative.

The EU shapes its policy in full transparency, without external involvement. The High Representative for foreign affairs shapes the standing of the European Union on the global stage. This includes conducting the EU’s Common Foreign and Security Policy, ensuring implementation of the decisions adopted by the European Council and the Council, chairing monthly meetings of Foreign Affairs Ministers from all EU member states, and more.

HRVP Josep Borrell travelled to Moscow 4 - 6 February 2021 to test whether the Russian government was interested in addressing differences and reversing the negative trend in EU-Russia relations.

In a statement after the visit, Josep Borrell reiterates his appeal to dialogue with Russia, but notes that the Kremlin refuses an exchange on issues:

"The Russian authorities did not want to seize this opportunity to have a more constructive dialogue with the EU. This is regrettable and we will have to draw the consequences."


  • Reported in: Issue 232
  • DATE OF PUBLICATION: 19/02/2021
  • Outlet language(s) Russian
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Russia
  • Keywords: Josep Borrell, Anti-Russian, US presence in Europe, Russophobia
see more

Disinfo: Kharkiv is Russian city, Ukrainians live under political repressions

Due to intimidation and political pressure, Ukrainians keep quiet. However, if political repressions are relaxed, it will turn out that Odesa did not forget anything and that Kharkiv is a Russian city.


A recurring pro-Kremlin narrative about the Russian world/civilisation and Ukrainian disintegration. Kharkiv is a major cultural, educational, and industrial centre of Ukraine, the second-largest Ukrainian city. It was the first capital of the Ukrainian Soviet Socialist Republic, from December 1919 to January 1934, after which the capital relocated to Kyiv.

Ukraine’s sovereignty and territorial integrity are respected by almost the whole world, including the EU -with the notable exception of Russia. Its borders are guaranteed by international agreements but were de facto violated by Russia in 2014. Contrary to the claim about political repressions in Ukraine and alleged intimidation to speak out, Ukraine does much better than Russia in global rankings of democratic freedoms and press freedom.

Disinfo: Ukraine has become a Western project after a military coup

Russia, of course, recognises the Ukrainian state, but the real Ukrainian state. The moment when a military coup took place with the complicity of several Western countries, it turned into a project for these Western countries.


This is a longstanding pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine's Euromaidan protests depicting the 2013-14 revolution as a coup d'état, orchestrated by the Western countries.

Ever since the 1970s, the EU has adopted an independent role in global affairs, an identity based on peace and stability and the rule of law, in addition to pursuing a foreign policy premised on achieving peace for the world. Supporting democracy worldwide is a priority for the European Union, and allegations that protests around the world are incited and/or funded by Western states, such as colour revolutions in post-Soviet states, the Arab Spring revolts, Euromaidan in Ukraine, protests in Catalonia, is recurring disinformation presented without evidence.

Disinfo: Russia does not need to take part in the information war

The leading mass media of the world is controlled by American and European Special Forces. Russia is not losing the information war – Russia simply does not participate in it.

It is an uneven fight, and the West wages the war the wrong way. We also have those possibilities. Many journalists, who respect their professions look to us. It is not a coincidence that the members of the British parliament follows RT: they understand that non-biased journalists work there.


It cannot be excluded that British parliamentarians occasionally view RT, but the claim on RT journalists being “un-biased” is not correct. The British media licensing body, OFCOM, deprived the RT broadcast rights, due to the outlet’s failure to abide to British licensing rules for impartial reporting.

The claim on Russia “not taking part in the information war” can also be challenged. The RT editor-in-chief, Margarita Simonyan, has repeatedly claimed RT as a part of Russia’s efforts in an information war.