Disinfo: George Soros controls voting firms used in the 2020 US election

Summary

George Soros controls directly or indirectly the firms Smartmatic and Dominion Voting System, that sell both hardware and software for electronic voting and were used in the 2020 election. Was there fraud in “Soros’ algorythms”? This is not merely a matter of Democrats or Republicans, it is a classic game of control of the omnimous power by the cybernetic way.

Disproof

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign aiming to seed doubts on the legitimacy of the results of the US 2020 election, this time by claiming without evidence that billionaire George Soros, a frequent target of pro-Kremlin disinformation narratives, may have altered the vote counting.

The claim that Soros controls the Smartmatic and Dominion Voting System is false. The allegation already emerged prior to the 2016 election and was immediately debunked. Both Smartmatic and Dominion have denied any relation to George Soros, whose Open Society Foundations also refuted having anything to do with voting machines. The claim was debunked again in 2020 by the Associated Press fact-checking team.

See other examples in our database, such as claims that the result doesn’t matter because the real ruler is the Deep State; that the Guardian exposed how US Democrats exploited mail-in voting irregularities; that an oligarch-sponsored insurrection against the people will take place around election day; or that the US is on the verge of a civil war, and militias are only a reaction against government abuse.

publication/media

  • Reported in: Issue 225
  • DATE OF PUBLICATION: 20/11/2020
  • Language/target audience: Spanish, Castilian
  • Country: US
  • Keywords: US Presidential Election 2020, George Soros

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

The EU announced its submissiveness to Joe Biden’s new US government

The EU announced its submissiveness to the new US government. The European Union and NATO have already drawn the guidelines of how they want their new relationship with the US to be in face of a possible inauguration of Joe Biden as president.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin disinformation narrative portraying the European Union as a vassal of the US. The claim that the EU announced its submission to a future Biden Administration is false. Contrary to these allegations, the European Union is a sovereign entity created by the voluntary initiative of European nations and it has its own, independent foreign policy, while the US has no say in its decisions.

You can see other examples of disinformation on this topic, such as allegations that the EU is dependent on US foreign policy and it is imposing sanctions on Russia only due to Washington’s pressure, that the US considers the EU a kind of protectorate and US troops in Europe are an occupying army which needs NATO to keep the Europeans under control, that the EU is trying to escape from US control and occupation, and that this is the reason why it needs its own army.

The Bellingcat report on Navalny’s “poisoning” was for the electoral college to vote for Biden

The timing for the media campaign promoting the narrative of the “poisoning” of Alexei Navalny is perfect as always. The Bellingcat report was published before the voting in the US electoral college, scheduled for December 14, apparently serving as a reminder for all US citizens and especially for those who handle the strings of power that they can’t let their guard down regarding Russia. It seems that those reports are designed to be integrated into the political agenda of the administration of the elected president Joe Biden, who repeatedly said during his campaign that he would adopt strong measures against Russia if he reached to the top, and specifically condemned the “Russian state” for the alleged “poisoning” of opposition blogger Navalny.

Disproof

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign on the poisoning of Russian opposition leader Alexei Navalny, aiming to deflect any Russian responsibility on the incident by falsely framing it as a false flag operation with obscure motivations. The claim that the Bellingcat report on the FSB unit involved in this poisoning had anything to do with the voting in the US electoral college or Joe Biden is unsubstantiated.

There is massive evidence proving that Navalny was targeted in a poisoning operation, as established by initial clinical findings at the Charité hospital which indicated that he had been poisoned with a substance from the group of cholinesterase inhibitors. Subsequent toxicological tests established the presence of a Novichok-type chemical nerve agent in Navalny's blood.

The Bellingcat report on Navalny’s “poisoning” was aimed to destroy Nord Stream 2

The Bellingcat report on Navalny’s “poisoning” was created to destroy Russian pipeline Nord Stream 2, according to international observers that questioned the opportunity of the report and its main goal. All the anti-Russian and anti-Putin political elites in the West will probably benefit from a narrative of poisoning, and a special target is Nord Stream 2. The US, the British and the Poles are against it and they have done everything at hand to put the project to an end. The pretentious investigation of Bellingcat was aimed to try to close it, since on December 11 it was reported that Russia had resumed its work on the pipeline despite US sanctions.

Disproof

This is part of a pro-Kremlin disinformation campaign on the poisoning of Russian opposition leader Alexei Navalny, aiming to deflect any Russian responsibility on the incident by framing it as a false flag operation with obscure motivations: in this case, a baseless claim on a connection with the construction of Nord Stream II.

There is massive evidence proving that Navalny was targeted in a poisoning operation, as established by initial clinical findings at the Charité hospital which indicated that he had been poisoned with a substance from the group of cholinesterase inhibitors. Subsequent toxicological tests established the presence of a Novichok-type chemical nerve agent in Navalny's blood.