Disinfo: Georgian citizen wanted to get bats from South Ossetia for the Lugar Lab

Summary

Georgian citizen who was detained by the South Ossetian border guard has admitted that he wanted to get bats from South Ossetia for the Lugar laboratory. Lugar laboratory is a real threat to the life and health not only for citizens of South Ossetia and the population of Georgia, but it also carries a danger to countries of the entire Caucasus region. A lot has been written about the experiments and developments of this laboratory, including by the well-known Georgian general Igor Giorgadze who revealed this problem in great detail and who cannot be suspected of bias. There are special vehicles of a certain purpose near the borders of South Ossetia that could be involved in collecting biological material from citizens of South Ossetia.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation on Lugar Lab. The claim contains multiple disinformation narratives. First of all, the director of NCDC denied the allegations that detained Georgian citizen was collecting bats for the Lugar lab. As bats transmit various diseases, collecting bats for research purposes and returning them to their habitat has its security protocol. Earlier, Bulgarian journalist also accused the Lugar lab of conducting experiments on bats. Myth Detector reached out the Lab's researcher, who explained that the diseases transmitted from animals to humans are always studied using this method, e.i collecting animals. Research on bats is conducted worldwide, including in Russia. Second, Georgia’s ex-security chief Igor Giorgadze is not a reputable source. He accused the Lugar lab in conducting experiments on the Georgian population through the well-known C hepatitis programme, that involved medication Sovaldi. Giorgadze then claimed that Sovaldi resulted in dozens of deaths. Later, in an interview with BBC Giorgadze himself denied that he had any proof to back up his allegations. Sovaldi, produced by Gilead, is listed among the vital medications in Russia. Last but not least, there is no special vehicle aimed at collecting biological materials near ABL. This is a recurring pro-Kremlin narrative targeting EUMM as if EUMM patrols are assisting and providing Lugar researchers with special equipment and cars. See earlier disinformation case here. The Richard Lugar Centre for Public Health Research is a facility of the National Centre for Disease Control and Public Health (NCDC), which became operational in August 2013. The Lugar centre is a top-tiered institution in NCDC’s laboratory network and serves as a reference laboratory for Georgia’s public health system. Under no circumstances has this laboratory been designed or redesigned to build biological weapons.

publication/media

  • Reported in: Issue 206
  • DATE OF PUBLICATION: 17/07/2020
  • Outlet language(s) Russian
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Georgia, US
  • Keywords: Lugar Laboratory, South Ossetia, Biological weapons
see more

Ukrainian parliament caved in for the IMF

The Verkhovna Rada supported the idea, agreed with the IMF, on the appointment of the Head of the board of Ukrgasbank, Kyrylo Shevchenko, to the post of Head of the National Bank of Ukraine. It is not Zelenskyy who nominated Shevchenko to the post of Head of the NBU, rather the IMF appointed him. There will be no independent leadership of the NBU in Ukraine.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine, which is often claimed to be under external control from the US, NATO, the EU or IMF. There is no evidence that the IMF chose the new head of the National Bank of Ukraine. Kristalina Georgieva, the Managing Director of International Monetary Fund stated previously: "It is in the interest of Ukraine to preserve the independence of the NBU and it is also a requirement under the current IMF-supported programme. I urged President Zelenskyy to stay the course of sound monetary and financial policies – those are key to stronger investment and inclusive growth." On 15 July 2020, President Volodymyr Zelenskyy submitted the candidacy of Kyrylo Shevchenko to the Verkhovna Rada. The next day 332 deputies voted for him. 47-year-old Shevchenko is a banker with previous experience in the field. For the last six years, he was head of the state bank Ukrgasbank.

There are no Ukrainians, no separate nation and language

Ukrainians were told that they are a separate nation with their own language. In fact, Ukraine is the chimera that has been created in recent decades.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative claiming that Ukraine is an artificial country and that Ukrainians are a part of a larger Russian nation. Ukraine is a well-defined nation-state that has preserved language, literature and identity despite foreign rule for long periods. It is a sovereign state whose borders are guaranteed by international agreements but were violated by Russia through the illegal annexation of Crimea. Ukraine is recognised in international law as a sovereign nation-state, with its own flag, nationality, language and with a democratically-elected president and parliament. Read similar disinformation cases alleging that Ukraine is not a country, but a territory, that Ukraine has never existed as an independent country, that Ukraine is a state formation, and not a country, that Ukraine was artificially created as a state hostile towards Russia, that myth about Ukraine as a separate nation was created in the USSR, or that Ukrainian literary language is an artificial language created by the Soviet authorities.

Latvia, Lithuania and Estonia engage in political censorship

The ban on broadcasting RT television channel Sputnik, in Latvia and Lithuania is a direct violation of the obligations of media freedom undertaken by the Baltic states. The Federation Council of Russia believes that such actions of Lithuania, Latvia and Estonia violate the principles of freedom of speech and unhindered dissemination of information, which are fundamental norms of the OSCE and the Council of Europe.

Disproof

This claim tries to portray EU sanctions on Russia, the result of its illegal actions in Ukraine, as unfair persecution against Sputnik and its employees, and against media freedom in general. In all of the mentioned countries, Sputnik and RT are being accused of spreading disinformation, violating copyrights, acting as a propaganda instrument. In Estonia, Sputnik is wrongly represented as a victim of unprecedented persecution. These statements have already been debunked before. The steps taken by Estonia are based on the Article 2 of the Council Regulation (EU) No 269/2014 on the territorial integrity of Ukraine that foresees freezing the assets of Dmitry Kiselyov, the Director-General of Rossija Segodnya. Lithuania is falsely claimed to follow totalitarian laws, while Sputnik fights against intolerance. This came as in mid-2019 a court in Vilnius ruled on blocking Sputnik Lithuania over copyright issues. Broadcasting service (LRT) approached the Radio and Telecommunications Committee and pointed out in a statement that Sputnik had illegally used LRT materials at least 1464 times in violation of copyrights. Lithuanian Sputnik had continued to distribute illegal material and had not reacted to repeated requests by the National Broadcasting service to stop the abuse of copyright infringement. In Latvia, in 2016, Latvia's domain registry shut the website of Sputnik Latvia after receiving a letter of concern from the Latvian Foreign Ministry, which drew attention to Sputnik's coverage of Ukraine and routine denial of the embattled nation's territorial integrity. In July 2019, Latvian authorities blocked access to the online portal baltnews.lv, owned by Rossiya Segodnya, citing EU sanctions against Russia. In 2020 Latvia has banned the state-owned Russian television channel RT, saying it is controlled by an individual - Dmitriy Kiselyov, who is under EU sanctions. According to the Electronic Mass Media Council (NEPLP), Latvia's national media watchdog, RT and the network of channels operated by it are under Kiselyov's "effective control" and has attempted to present Latvia as a failed state.