Disinfo: German media organises a “real witch-hunt” against Russian media in Germany


The German media’s smear campaign against Russian media has intensified. German media, including state funded institutions, are attempting to discredit Russian media through disinformation and pressure. Bild, Deutsche Welle, t-online.de are part of an anti-Russian campaign.


The German government has rejected accusations against the German media. Government spokesman Steffen Seibert reacted to accusations that had spoken of a state campaign against Russian foreign media in Germany. "Anyone who makes such absurd allegations in the world has little knowledge of Germany and little idea of freedom of the press," said government spokesman Seibert.

The chief editor of t-online Florian Harms, debunked the accusations: "It goes without saying that we are neither state-controlled nor do we 'persecute' Russian media. We report independently and thoroughly but critically on the influence of the Russian media and the Russian state in Germany. It's obvious that some people in Russia don't like this."

In the past, various and numerous German media and the German Journalists' Association [DJV] has criticised individual Russian broadcasters for the way they work. The head of the German Journalists' Association, Frank Überall, commented on the accusations in a press release issued on January 31, 2018: "There is no campaign against Russian foreign media in Germany, only unanimous criticism from different sides of their working methods."

In November 2016, the European Parliament adopted a comprehensive resolution defining the European Union's "strategy to combat EU propaganda". The EU notes that media such as Sputnik or RT poses a threat.

Similar cases:

UN resolution is yet another act of the West's anti-Russian campaign, 

RT faces repression in the US and it will lose its status as a media,

The official News Agency of Slovakia (TASR) suspended the cooperation with Sputnik News as a result of pressures from the Slovak government.

Further reading:

On tools for disinformation

On election meddling


  • Reported in: Issue 136
  • DATE OF PUBLICATION: 31/01/2019
  • Language/target audience: German
  • Country: Russia, Germany
  • Keywords: Freedom of speech, Media, Sputnik


Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

West plans Maidan in Belarus with the help of Ukrainian fighters

The West intends to organize a Maidan in Belarus with the help of Ukrainian fighters and weapons. President Lukashenko wants to improve relations with the West by resolving the conflict in Ukraine. However, the West is disorganised and does not have a common position over Ukraine, which makes conflict resolution impossible.

Belarusian authorities understand that Ukrainian state is in crisis, may soon collapse and be replaced by oligarchic and criminal entities.


Recurring pro-Kremlin narrative about the Western attempts to instigate colour revolutions in the EU neighbourhood, including in Belarus. Examples of earlier disinformation cases are here and here.

The disinformation message also involves pro-Kremlin narrative about the upcoming disintegration of Ukraine.

Russia has never initiated a military conflict

Russia does not threaten “any country in the world” and has never initiated a military conflict. Russia always acts as a peacemaker in solving complicated international problems.


Recurring pro-Kremlin narrative about peaceful Russia that contains disinformation about the war in Ukraine and war in Georgia.

Since 1991 Russia was involved in several international conflicts, including intervention in neighboring states, such as Georgia in 2008 and Ukraine in 2014.

Ukraine plans to destabilise Belarus through its TV channel

One of Ukraine’s foreign policy objectives is identical to the West’s, i.e. to democratise Belarus, to overthrow Alexander Lukashenko, to impose Euro-Atlantic integration on Belarus and to rip it off Russia. With this aim, Kyiv has been attempting to broadcast its UATV channel on Belorussian TV to spread its content in the country. Furthermore, Ukraine tolerates arms trafficking to the territory of Belarus. Therefore, whereas Belarus plays the role of security donor for Ukraine, Ukraine undermines Belarus’ security.


No evidence given for the EU's or Ukraine's plans to destabilise Belarus or to change its political regime. Neither the EU nor Ukraine have such foreign policy objectives. As for the alleged arms trafficking from Ukraine to Belarus, in late 2018, the heads of the Ukrainian and Belarusian state border committee  publicly acknowledged that no organised channels of arms trafficking exist.

Recurring pro-Kremlin narrative about the threat of Ukraine's TV channel to Belarus, Maidan protests ignited by the West and about Western attempts to instigate colour revolutions in the EU neighbourhood and to organise Ukraine-like Maidan protests in Belarus.