Disinfo: Germany accused Russia of hacking the Bundestag either to advance the NordStream 2 or as a pretext not to participate in the Victory Parade


There are two versions of the events [regarding the German Ministry of Foreign Affairs summoning the Russian ambassador in relation to the cyber attacks on Bundestag in 2015]. Either they have a trump card, for example a photo of S.Naryshkin [the director of Russian Foreign Intelligence Service] awarding a hacker for the attack, or the Germans really want the Nord Stream 2 pipeline, against the wishes of the other Europeans and Americans. The Germans are facing an enormous pressure and must make some kind of reverences. And the reverences to Americans are always Russia-related. […] And then there is a second reason, and I might be mistaken but I suspect it exists: the Russian envoy to Germany was summoned the next day after it was announced that Russia will hold a Victory day parade on the 24th of June. Earlier, it was discussed in Germany that it would be represented at a very high level, possibly the Chancellor, and now they have a pretext not to come.


Unsubstantiated claims obfuscating Russia's responsibility for cyber attacks on the German Parliament in 2015. The Germany's domestic intelligence agency said Russia was behind a series of attacks on German state computer systems, including the German parliament in 2015. According to the reports of the German media, the federal prosecutor's office has issued an international arrest warrant against Dmitriy Badin, a hacker reportedly working for the Russian military intelligence service in relation to the cyber attack. The public attention to the 2015 cyber attack and its attribution to Russia again became prominent in May 2020 as the German Chancellor told the German Parliament she had hard evidence that Russia was behind the attack. There is no evidence to suggest that the investigation of the German intelligence agency of the Chancellors statement are in anyway connected to the NordStream2 pipeline or the Victory day parade in Moscow. The disinformation claims were presented during a TV broadcast as series of speculations and a personal opinion of an expert, that were unchallenged and were shown on a state-run TV channel. The disinformation message appeared in the same TV broadcast as the claims that accusations against Russia with regard to the cyber attacks in Germany are groundless, in the same way the accusations over the Skripal poisoning are.


  • Reported in: Issue 199
  • DATE OF PUBLICATION: 02/06/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Germany
  • Keywords: Nord Stream 2, Cyber


Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

EU institutions are a “theater” set up to fulfill the will of Paris and Berlin

Europe does not exist. Its institutions, the European Commission, the European Parliament and the European Council are not real, they are a dream. They are a theater set up to fulfill the will of Paris and Berlin.


Recurring pro-Kremlin disinformation narrative asserting that EU is merely a tool controlled by Germany and France and that the Berlin-Paris axis dominates other EU members. This message is consistent with the pro-Kremlin propaganda theme about the undemocratic nature of the EU and about the EU having allegedly robbed the sovereignty of EU states. The EU is a democratic Union of 27 Member States. The unique feature of the EU is that, although the Member States remain sovereign and independent states, they have decided to pool some of their 'sovereignty' in areas where it makes sense to work together. The decision-making structure in the EU is defined by the EU treaties. Article 5 of the Treaty on European Union ensures the principle of subsidiarity, which guarantees that decisions are taken as closely as possible to the citizen. See here for more info about European institutions. Read similar cases claiming that EU institutions are merely tools used by Paris and Berlin to impose Franco-German hegemony over Europe, that Germany maintains dominance of the EU bloc through keeping the rest of the countries weak and that Macron urged EU countries to abandon their sovereignty.

No evidence of Russian military jets in Libya

The US Africa Command (AFRICOM) says that Russia sent repainted fighter jets to Libya, in order to support military operations conducted there by the Wagner Group. Such claims have nothing to with reality.


The deployment of Russian warplanes in Libya has been confirmed by multiple sources. According to Bloomberg news agency, their presence was first reported by Fathi Bashagha, the security chief in Tripoli, who said at least six MiG 29s and two Sukhoi 24s had flown into the east from the Russian-controlled Hmeimim Air Base in Syria, escorted by two Su-35 Russian air force jets. This was later confirmed by satellite images (see here and here), by images of the aircraft taken by the US Air Force, and indirectly by Saqr al-Jaroushi, the head of the air force of Russia’s backed Libyan National Army (LNA), who on May 20 boasted that his forces were about to launch “the largest aerial campaign in Libyan history”. Further information on the deployment of the aircraft emerged afterwards. This is happening after the Russia-backed LNA was forced to retreat from the airbase of al-Watiyah and Wagner fighters were allegedly expelled from a location in southern Tripoli in the previous days, which points to a Russian escalation in support of LNA through an increase of air power to compensate those losses. As POLYGRAPH.info notes, the presence of Russian fighter jets in Libya has been confirmed by multiple "[i]ndependent sources, including those critical of the the US." Most of these reports predate the AFRICOM press release (26 May). See POLYGRAPH.info's full debunk here, and our own reporting on the Kremlin-linked Wagner Group here and here.  

Bellingcat fuels US race riots, attacks RT over satire

Bellingcat, the UK-based enablers of Western narratives in Syria and Ukraine now fueling US race riots, selectively translated a satirical post from Russian social media shared by RT’s editor-in-chief to get her “canceled.”
On Sunday, Margarita Simonyan shared a Telegram post by Dmitry Steshin, a war correspondent for the newspaper KP, which purported to give “advice” to rioters in the US on how to make their uprising more “successful” along the lines of the 2014 US-backed coup in Ukraine. Given that the post was entirely in Russian, it was obvious that the real objective of Steshin – and Simonyan – was to comment on the Maidan uprising in Kiev and the ensuing war in Ukraine. Not so, declared the self-proclaimed experts on “open-source” intelligence. Bellingcat selectively translated a handful of sentences from Steshin’s post and accused Simonyan of – what else? – racism.  

Disinformation about the independent investigative journalism site Bellingcat. Bellingcat is an independent international collective of researchers, investigators and citizen journalists using open source and social media investigation to probe a variety of subjects, including chemical weapon attacks in Syria, Russia's influence operations in Ukraine and elsewhere, the downing of the flight MH17, Salisbury poisoning and others. There is no basis to claims that Bellingcat reporting is in any way fueling protests in the US. The founder of the Bellingcat has exposed RT chief editor's post on social media sharing racial slurs. RT article also falsely identifies the Euromaidan protests in Ukraine in 2014 as a coup. See the full debunk here.