Disinfo: Google’s decision to remove Tsargrad is another example of political censorship

Summary

Google’s decision is another example of political censorship, violation of freedom of expression, and the principle of equal access to information. Once again, the monopolists in the American technology market follow the official Washington leadership, which uses unscrupulous methods to clean up the global information field from Russian sources.

Disproof

A recurring pro-Kremlin narrative about Russophobia, allegedly directed at the pro-Kremlin media.

The Youtube account of the TV channel "Tsargrad", owned by Russian businessman Konstantin Malofeev, was blocked due to a violation of the law. Google representatives commented to RBC about it.

“Google complies with all applicable sanctions and trade compliance laws. If we find that an account violates these laws, then we take appropriate action,” the company said.

The lawyers of "Tsargrad" explained the reason for the blocking by the fact that Konstantin Malofeev is on the US sanctions' lists.

The decision to remove Tsargrad TV from Youtube was therefore a legal decision based on the inclusion of its owner, Konstantin Maolofeyev, in the US and the EU sanctions list for financing separatist movements in Eastern Ukraine.

In the European Council decision to sanction Mr Malofeev, it was stated that:

"Mr Malofeev is closely linked to Ukrainian separatists in Eastern Ulkraine and Crimea. He is a former employer of Mr Borodai, so-called Prime Minister of the so-called ‘Donetsk People's Republic’ and met with Mr Aksyonov, so-called Prime Minister of the so-called ‘Republic of Crimea’, during the period of the Crimean annexation process.

Malofeev gave a number of public statements supporting the illegal annexation of Crimea and incorporation of Ukraine into Russia and notably stated in June 2014 that ‘You can't incorporate the whole of Ukraine into Russia. The East (of Ukraine) maybe’.

Shortly after the inclusion of Malofeev in the EU sanctions list, he was added to a US sanctions list in 2014 for his engagement in illegal activities, and the decision to remove Tsargrad TV by Youtube was an implementation of this sanction.

According to the US Department of the Treasury, Malofeev is on the sanction list because "he is responsible for, complicit in, or has engaged in, actions or policies that threaten the peace, security, stability, sovereignty, or territorial integrity of Ukraine and has materially assisted, sponsored, or provided financial, material, or technological support for, or goods or services to, or in support of, the so-called Donetsk People’s Republic."

publication/media

  • Reported in: Issue 208
  • DATE OF PUBLICATION: 28/07/2020
  • Language/target audience: Arabic
  • Country: Russia, US
  • Keywords: Google, YouTube

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Lithuania-trained mercenaries preparing coup d’etat in Belarus

A new training center created in Lithuania (Pabradė) with the assistance of the U.S. military to help with organizing protests in Belarus. It is planned to finance the training of contractors using the fund created to help protesters in Belarus.

A new fundraising campaign has been announced by Lithuania’s Minister of Foreign Affairs Linas Linkevičius on Twitter. The funds will be used to help injured protesters, to purchase the necessary equipment, uniforms and gear for combat training. The training of the groups will be carried out by the U.S. military instructors. The Ministry of National Defence of the Republic of Lithuania provides comprehensive logistics support for training.

According to the Lithuanian Ministry of Defence, the U.S. instructors demonstrated a wide range of required skills during Exercise Griffin Strike 2020/Hunter 2020 held at the Lithuanian Armed Forces General Silvestras Žukauskas Training Area in Pabradė on August 2-14. The groups are planned to transfer to the territory of Belarus in the near future to provide assistance to the opposition supporters in order to coordinate and directly participate in the protest movement in this country.

Disproof

The story advances recurring pro-Kremlin disinformation narratives about US presence in Europe and protests in Belarus.

The article cites an April 2015 Facebook post about a US Army military showcase which happened to be held at the Pabrade Training Area. Pabrade hosts a Lithuanian military training ground, where various national and international exercise take place.

The scheme of the colour revolution in Belarus is revealed

The scheme of control over the ‘colour revolution’ in Belarus has been revealed. The Octagon media has published material about who is actually behind the colour revolution in Belarus. According to them, it is managed from abroad. The main player is the USA. However, they do not interfere directly, preferring to act through their European allies. Poland, Lithuania, Latvia and Ukraine are the most active players.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about colour revolutions.

Protests in Belarus erupted after thousands of people took to the streets to contest the results of the presidential election that are considered fraudulent by a large part of society.

Child protection service took at least one child from more than half of Norwegian families

Child Welfare Services in Norway have taken away at least one child from more than half of Norwegian families. In Norway, there is a very terrible, truly totalitarian system of alleged child protection called Barnevernet.

Disproof

Pro-Kremlin disinformation narrative concerning Western values.

In fact, according to official data, in 2019, the Norwegian Child Welfare Service placed in care 14,671 children, which is approximately 1% of all residents of the country between the ages of 0-22.