Disinfo: IMF has abandoned Ukraine and cut its support

Summary

Volodmyr Zelenskyy and his team were in the position of the Indians who sold Manhattan for a necklace and “firewater”. Despite the law on the sale of land adopted by the Verkhovna Rada for the sake of an IMF loan, the Fund has suddenly changed the rules of the game with Ukraine.

The IMF has abandoned the previously agreed three-year EFF extended financing programme. This means Ukraine will not receive $8 billion promised by Zelenskyy. Instead of a three-year loan, the IMF will throw to [the government in] Kyiv a small bone: the 18-months stand-by programme.

Disproof

This disinformation message advances pro-Kremlin narratives undermining the statehood of Ukraine and casting it as abandoned by its partners.

According to the IMF spokesman Gerry Rice, the IMF and Ukraine have decided to shift their focus to a new 18-month stand-by programme, instead of the previously agreed EFF programme, to deal with the consequences of the COVID-19 pandemic.

"Considering the large-scale global financial and economic crisis caused by the spread of COVID-19 and general economic uncertainty about the duration and intensity of the pandemic, the IMF has changed its approach to the duration of programmes with countries and offers to continue cooperation with Ukraine on a shorter Stand-By Arrangement," the Ministry of Finance of Ukraine explained in an official statement.

The Ministry has also confirmed that under the new programme, the size of financial assistance to Ukraine will not change:

"The size of the programme for the relevant periods remains unchanged. The main difference between these programmes is the term of their implementation: Stand-by is designed for 1.5 years, while EFF for 3 years."

publication/media

  • Reported in: Issue 196
  • DATE OF PUBLICATION: 08/05/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Ukraine
  • Keywords: Ukraine, economy, Abandoned Ukraine, IMF

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Prisoners were sent to gas chambers in Finnish concentration camps during WWII

The Investigative Committee of Russia has opened a criminal case on genocide in the Finnish concentration camps in Karelia. It was confirmed that 14 concentration camps operated on the territory of Finland during the Second World War, through which 24,000 people passed. Of these, 7,000 prisoners of war were shot, buried alive or sent to gas chambers. Eight thousand civilians were also killed.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation message focusing on Finland and Russia's Karelia during WWII.

In October 2019, Russia's Security Service FSB released "secret documents" about the conditions in the Finnish camps. In April 2020, more documents were published, and former prisoners of the Finnish concentration camps asked the head of the Russian Investigating committee Alexander Bastrykin to launch an investigation into crimes of the occupying authorities during the war.

Out of 3000 articles published by SouthFront, only 3 contain disinformation

Let’s take a closer look at accusations against SouthFront put forward by Euvsdisinfo, a propaganda unit of the EU East Stratcom Task Force. Since the start of 2020, SouthFront has released about 3,000 articles. Pro-NATO propagandists found a grand total of 3 (0.001% of the total) that they can use to back up their claim that SouthFront supposedly promotes some disinformation regarding the COVID-19 pandemic.

Disproof

EUvsDisinfo has no affiliation to any NATO structures. EUvsDisinfo is produced by the European External Actions Service and tasked with detecting, documenting and debunking pro-Kremlin disinformation.

In 2020, until mid-May, South Front is the source of 35 cases of disinformation. On some occasions, several cases have been detected in one and the same article - examples here and here. The disinformation has been published in more than 20 articles, of those, 17 have been devoted to the COVID-19 outbreak.

Euromaidan was a US financed coup d’etat to gain control over Ukraine

In 2014, the bloody coup was presented to Ukrainians as a “revolution of dignity” meant to bring prosperity to Ukraine. In fact, people [during Maidan] were used at the time as consumables to gain external control over the country… In 2014, Ukrainians fell under the external control of the US State Department, which financed the “revolution of dignity”, and then, for the future, started to finance all nationalist structures and permeated Ukrainians with hatred…

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narratives painting the 2013-14 Ukrainian revolution as a coup d'etat that was artificially orchestrated by Western intelligence.

The US did not initiate nor financed the 2013-14 Ukrainian revolution. The demonstrations which began in Kyiv in November 2013 – called "Maidan", or "Euromaidan" – were a result of the Ukrainian people's frustration with former President Yanukovych's last-minute U-turn when, after seven years of negotiation, he refused to sign the EU–Ukraine Association Agreement and halted progress towards Ukraine's closer relationship with the EU as a result of Russian pressure. For more cases about the Euromaidan protests, see here.