Disinfo: In Belarus there are signs of a colour revolution, but a hybrid one

Summary

Today in Belarus we see signs of a colour revolution, but a hybrid one. It combines Hong Kong’s 2019-2020 scheme, and in terms of its overall coup strategy, the colour revolution in Belarus is very similar and almost replicates the Venezuelan scenario first used by the Americans in 2019. It is a technology that is almost never missed. The elements of the Ukrainian Maidan are clearly visible as the main outline in the events taking place in Belarus.

Disproof

This is part of an ongoing Russian disinformation campaign on Belarus based on recurrent pro-Kremlin disinformation narratives, such as accusing other countries of interference and portraying popular protests against electoral fraud in the country as a Western-led colour revolution.

The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential elections in Belarus that took place on the 9 August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair. There is no evidence that the protests in Belarus are funded and organised externally.

Pro-Kremlin media frequently use disinformation narratives about popular protests around the world allegedly incited and funded by the US and other Western states. It has been applied, among others, to protests in Ukraine, Venezuela, Georgia, and Belarus, as well as to present a deceiving narrative on the aggressive West constantly preparing new coups.

See similar cases claiming that the protests in Belarus are a colour revolution conducted according to a Maidan scenario and that the West wants to prepare Maidan in Belarus.

publication/media

  • Reported in: Issue 210
  • DATE OF PUBLICATION: 02/09/2020
  • Language/target audience: Armenian
  • Country: Hong Kong, Venezuela, Ukraine, Belarus, US
  • Keywords: Hybrid war, Colour revolutions, Euromaidan

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Statement about Navalny’s poisoning aims to curb Putin’s desire to interfere in Belarus

Merkel’s statement about Navalny’s poisoning is a falsification. There was no poisoning of Navalny. They did it to curb Putin’s desire to interfere in Belarus’ affairs.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative on Navalny poisoning. Тhe message followed Angela Merkel's statement that "Novichok poisoning of Navalny was attempted murder".

The claim is a conspiracy theory that tries to artificially link Navalny poisoning with protests in Belarus and Russia's intention to "help" Lukashenko.  Consistent with the Kremlin propaganda narrative that the poisoning of Russian opposition leader is in the interest of the West to use the case against Russia.

UN recognised the Russian status of Crimean deputies and will cooperate with them

The UN demanded information on the issue of water supply and Kyiv’s blocking of water supplies to Crimea through the North Crimean Canal. The UN has recognised the status of State Duma MP Nataliya Poklonskaya as a representative of the Crimean people in the Russian parliament and will cooperate.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative on the illegal annexation of Crimea, attempting to paint a picture of international  - and even Ukrainian - recognition of the annexation of Crimea by Russia.

State Duma MP, former Russian prosecutor of the temporarily occupied Crimea, Nataliya Poklonskaya, claims that the UN offered her "cooperation" on access to water in Crimea. The UN refutes the interpretation of Poklonskaya about the attitude of an international organisation to the status of Crimea. The UN did not recognise the Russian status of the temporarily occupied Crimea or any Russian representatives from the peninsula. The UN  does not recognise Russia's annexation of the peninsula annexation. 

No evidence of Russian poisoning of Skripal

The Russian authorities have repeatedly rejected the Western accusations of the (Sergei and Yulia) Skripal case, noting that the UK has not provided any evidence to substantiate these allegations.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narratives about the poisoning of Sergei Skripal and his daughter in Salisbury claiming that the United Kingdom was never able to provide detailed evidence of Russia’s involvement.

Moscow's involvement in the poisoning has been proven via a thorough investigation. The British Police have presented a solid chain of evidence on the Skripal case, with pictures, connecting the suspects to the locations in the case. Parts of the material have been released to the public. The evidence was sufficient to charge two Russian nationals, Anatoliy Chepiga and Aleksandr Mishkin with the attack on the Skripals, both Russian military intelligence operatives from the GRU, who travelled to the UK using fake names and documents.