Disinfo: Russophobia as Western values: Baltic states' policies equals to Third Reich

Summary

Russians in the post-Soviet countries have become hostages of local ethnocracies. Russian ethnic regions were mostly developed by Russians. Thanks to Russians many people of the Russian empire survived and preserved their national identity. But today local nationalists point at Russians as the main source of evil, openly falsify history, attempt to instil a sense of guilt and the feeling of inferiority on them. The brightest example is Ukraine, where the history of WWII is openly rewritten, Nazis and their accomplices are proclaimed heroes, and everything which has to do with the Russian World is discredited. At the same time, the Ukrainian nation itself was created by the Soviet power and the country’s infrastructure was mainly developed by Russians. The same processes, at least covertly, take place in a number of other post-Soviet countries, including in Kazakhstan and Belarus. In the Baltic states, they introduce open bans on the use of Russian, on the right to get the education in Russian, and Russians are perceived as “second-class people”, in full accordance with the Third Reich standards. However local political elites are warmly welcomed by the European community. The double standards policy towards Russians has long ago become a business card of the Western elites. For them, Russophobia is often perceived as good manners. Discrimination of Russians in post-Soviet ethnocracies is actively encouraged by the West. Russophobia is turning into a symbol of conformity with the Western system of values and is an important element of the ideological war that the West wages against Russia.

Disproof

This is a collection of conspiracies and ungrounded claims aimed to present Russians as victims of a deliberate plot of the West with post-Soviet countries. This is an illustrative example of the recurring pro-Kremlin propagandistic narrative about ubiquitous Russophobia in the West and post-Soviet countries alike. For background, read our analysis: The “Russophobia” Myth: Appealing to the Lowest Feelingsand look at earlier disinformation cases alleging that Russophobia is the main activity of the Latvian state and that Russophobic Lithuania plans to tear Belarus away from Russia by dragging it into the Western energy network. This publication also contains pro-Kremlin narratives about Fascist / Nazi Ukraine and the Baltic states, the persecution of the Russian language speakers, and belligerent West waging an ideological war and making plots against Russia. The accusation of Nazism is one of the favourite techniques of pro-Kremlin outlets as explained in our past analysis Nazi east, Nazi west, Nazi over the cuckoo's nest.

publication/media

  • Reported in: Issue 170
  • DATE OF PUBLICATION: 17/10/2019
  • Outlet language(s) Russian
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Kazakhstan, Belarus, Baltic states, Russia
  • Keywords: Western values, West, Anti-Russian, Russian language, Russian world, Russophobia, Nazi/Fascist

Belarus

see more

New developments in the Skripal case reveal it for the sham it always was

As more information became available, the United Kingdom government’s version became less and less plausible. In fact, many of the allegations made by the United Kingdom government were downright absurd. It is sufficient to note here that the alleged agent used to protect the Skripals was a highly toxic substance where only minute quantities are required to cause an almost instant death. The Skripals were said to be infected at Sergei’s home. There has never been a satisfactory explanation of how the pair were infected, yet managed to survive several hours, during which time they travelled, fed ducks in the park, ate a meal, and walked through the city centre. The official version was beyond absurd.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the Skripal poisoning claiming that the United Kingdom was never able to prove a “Russian trace” and did not provide detailed evidence of Russia’s involvement. British police and investigations from the intelligence services have produced hard forensic evidence which was sufficient to charge two Russian nationals, identified as officers of the Russian Military Intelligence, GRU, for the attack on the Skripals. Links on the details of the London Metropolitan Police investigation into the Skripal case can be found here.

Crimea returned to Russia after a popular referendum

The Republic of Crimea returned to Russia after a popular referendum was held on the peninsula in March 2014, against the backdrop of a severe political crisis that led to a change of power in Ukraine.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative on the annexation of Crimea claiming that Crimean citizens chose to join Russia through a legal referendum.

The Crimea did not "return" to Russia but was illegally annexed by it. Following the covert invasion by “little green men”, the referendum in Crimea was conducted hastily and at gunpoint, barring impartial observers from entering the peninsula. Therefore, no international body recognises the so-called referendum, announced on the 27th of February 2014, and held on 16th of March 2014.

Sweden caught a buoy instead of a Russian sub

A final report has been published in Sweden on the extraordinary military operation in 2014, when an unsuccessful search for an alleged “Russian mini-submarine” took place. Swedish media reports that the document concludes that a “coded signal”, detected by the Swedish Navy, as a suspected signal from the mini-submarine, in fact emerged from a malfunctioning meteorological buoy.

Disproof

The Swedish Armed Forces detected a suspected violation of Sweden's Internal territorial waters in October 2014. A report of the incident was published in 2015, concluding that there was, beyond reasonable doubt, proof that Swedish internal territorial waters were violated. The report concludes that the combined evaluation of reports provide a very high level of confidence. They signal from the above mentioned buoy had, at the time of the report, been excluded from the analysis of the collected data. The press release (in Swedish) on the report can be found here. Here is a translation of key parts of the press release:

Of the roughly 300 reports that came in approximately 150 has been analysed in further detail of which 21 were judged to be particularly interesting. Following the analysis several of these have now received a higher classification compared to the earlier analysis. The combined evaluation based on the amount of observations in the area provide a very high level of confidence. The observation that last autumn was judged to be of the highest level of confidence has been reevaluated. Here additional information have come to light that give this particular observation another explanation, and as such it is not included in the basis for the combined evaluation. Despite this the conclusion remain that through the analysis work it is concluded beyond reasonable doubt that the Swedish internal waters have been violated.

The Swedish Armed Forces does not attribute the violation to any nation.

Subscribe to the DISINFO REVIEW

Your weekly update on pro-Kremlin disinformation

No, thank you.