Disinfo: Information on Navalny’s case is promoted by the CIA in the style of the Skripal case


The spread of vague information in the [Navalny] case is apparently not about treatment, but rather a recurrent political stunt of allegations in the style of the Skripal family case. It seems like the CIA is replicating the show according to the same scenario, but now it is Mr Navalny.


Recurring pro-Kremlin disinformation narratives denying Russia's well-documented role in the poisonings of Sergey and Yuliya Skripal in 2018, as well as casting Western governments and institutions as inherently Russophobic. The claim was neither critically challenged nor counterbalanced in the article.

The UK authorities stated they had gathered sufficient evidence to levy criminal charges against the putative perpetrators of the Skripal poisoning.

In September 2018, the two Russian nationals responsible for poisoning Sergey and Yuliya Skripal were provisionally charged with conspiracy to commit murder, based on the results of a six-month police investigation. The reason neither has stood trial in the UK is because Russia refused to extradite them. Citing Litvinenko's murder as precedent, then-PM Theresa May stated that "any extradition request in this case would be futile."

The European Union has condemned what seems to have been an attempt at Alexei Navalny's life. The preliminary test results from the Charité – Universitätsmedizin hospital in Berlin, where he is undergoing treatment, indicate that the Russian opposition leader Alexei Navalny was poisoned during his stay in Siberia. At the request of the Charité – Universitätsmedizin Berlin, a specialist Bundeswehr laboratory carried out toxicological tests on samples from Alexei Navalny. The results of these tests have revealed unequivocal proof of the presence of a chemical nerve agent from the Novichok group.

See a similar case that the West will falsely accuse Russia of poisoning Navalny, as with Skripal and Litvinenko.


Russian opposition leader and a critic of Vladimir Putin Alexei Navalny has been suffering from suspected poisoning, where official clinical findings indicated that poisoning occurred using a nerve agent from the Novichok family. He fell ill during a flight and the plane had to make an emergency landing in Omsk, where doctors said he was in a coma and they were trying to save his life. Siberian doctors denied allegations on poisoning. Navalny has been transferred to Berlin and is receiving treatment at Berlin's Charite Hospital.


  • Reported in: Issue 210
  • DATE OF PUBLICATION: 27/08/2020
  • Language/target audience: Arabic
  • Country: Russia, US
  • Keywords: Skripal, novichok, Alexei Navalny, CIA


Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Navalny’s poisoning could be a provocation by EU

Behind the situation with Alexei Navalny may be foreign states that seek to destabilise the political situation in Russia. The poisoning of the blogger could have been a “provocation” by the European Union.

It could have been an attempt on the part of foreign states to harm the health of a Russian citizen in order to create tensions within Russia.


Recurring pro-Kremlin disinformation narrative on Navalny poisoning.

A prominent Russian opposition figure Alexei Navalny fell ill during a flight from Siberia to Moscow on the 20th of August. Initially hospitalized in Omsk,  at the request of his family he was transferred to Charité hospital in Berlin.

Medical care received by Navalny is proof there was no attempt on his life

Navalny spent 44 hours in the hospital in Omsk, where the medical equipment used is not the best in the country. He arrived at the hospital at an unusual time for Russia (4 am), and only half an hour after the emergency signal sent by the plane after its request to land. There was no delay in the process of his rescue, which would have been a “perfect excuse” to justify his death.

As soon as Navalny arrived at the hospital, he was immediately given an injection of atropine, which stabilised his condition to the extent that the German medical team continued to use the same drug, recognising its effectiveness. This treatment, applied at the right timing, saved the patient’s life. It was prescribed by the chief physician at the emergency department in Omsk after an online consultation with top healthcare professionals in Moscow. Once again, we see unusual efficiency and effectiveness in treating a patient they wanted to kill.


The fact that the medical staff at the Omsk hospital tried to save the life of Alexei Navalny does not rule out the possibility that he was poisoned. To argue that a complicit professional medical staff letting a patient die is the only proof that there was an attempt on that patient's life is contrary to reason, to say the least.

The preliminary test results from the Charité – Universitätsmedizin hospital in Berlin where Navalny is being currently treated indicate that the Russian opposition leader was poisoned during his stay in Siberia. The German federal government said that toxicological tests provided  “unequivocal evidence of a chemical nerve agent of the Novichok group” in the blood samples of Aleksey Navalny.

OSCE refused to observe the elections in Belarus

Belarusian authorities invited the OSCE Office for Democratic Institutions and Human Rights (ODIHR) to observe the presidential election of 9 August, but the body did not accept it. This suggests that the stance concerning the results of the election was prepared in advance.


A recurring pro-Russian narrative about election meddling.

The article relies solely on an interview with Russian President Vladimir Putin and lists no evidence for his claims.