Disinfo: Investigations in the US media about Russia is what totalitarianism looks like

Summary

The GRU is once again in the spotlight of the American press. The Associated Press and the New York Times published articles about how Russian intelligence is conducting a campaign of misinformation about the coronavirus among Americans in order to instil in them uncertainty about the future and undermine stability. The media refer to some declassified intelligence materials and their own sources.

What we see now is what totalitarianism looks like. Real and authentic. When you can declare any quantity and carry any stupidity.

Disproof

This is a recurring pro-Kremlin disinformation narrative attempting to depict accusations of Russian meddling in Western life as factually unfounded and driven by "Russophobia".

According to the New York Times, declassified U.S. intelligence accuses Moscow of pushing propaganda through alternative websites as Russia refines techniques used in 2016.

United States government officials mostly described disinformation focused on the pandemic, but they also outlined ties between Russian intelligence and a think tank that had published articles on politics. From late May to early July, about 150 articles on the pandemic were published by the Russian intelligence-backed effort, American officials said.

Information portal oneworld.press and news agency InfoRos, which were mentioned in the investigation, featured as well in the EU DisinfoLab OSINT Investigation.

“InfoRos is evolving in a shady grey zone, where regular information activities are mixed with more controversial actions that could be quite possibly linked to the Russian state’s information operations,” the report said.

The Washington Post also has previously reported that InfoRos was linked to the GRU.

publication/media

  • Reported in: Issue 207
  • DATE OF PUBLICATION: 29/07/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, US
  • Keywords: GRU, Censorship, Media, Russophobia

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

The Ministry of Health of Belarus designated coronavirus a mental illness

The Ministry of Health of Belarus designated coronavirus a mental illness.

Disproof

Potentially harmful disinformation for public health about the coronavirus. No such decision was made by the Belarusian Ministry of Health.

In fact, this story was first published in a satirical outlet “Panorama” on the 18 July. At the end of each article, the editors publish a disclaimer stating that the whole story is a parody and information is fictitious.

George Soros is beginning to set his sights on LNR and DNR

Soros is beginning to set his sights on LNR and DNR, that is a fact and it is not good. Soros’s leftist agents are trying to ignite “Maidans” and riots in Donbas.

Soros calls for rebellion in the Donbass, destroying Russian unity.

Disproof

Conspiracy theory based on recurring pro-Kremlin disinformation narratives about George Soros.

George Soros "Open Society Foundations" aims to promote civil society, the rule of law, human rights and liberal democracy around the world by funding civil society groups. The International Renaissance Foundation, a Ukrainian NGO founded by Soros, played an important role in supporting civil society during the Euromaidan protests. The foundation ensured that legal aid was made available throughout the crisis to civic activists, protesters, and journalists; supplied victims of violence with medical care; enabled civil society solidarity and organisation; supported channels like Hromadske TV in independent, live reporting about events on the Maidan; and documented cases of torture, beatings, and abuse by the courts.

What YouTube and Google did to Tsargrad is a political repression

It turns out that YouTube and Google consider themselves entitled to act extraterritorially, that is, by spreading their laws on the territory of other states. Well, then Russians have to stop using it and kick them out from Russia.

NewsFront, Roman Ostashko, Tsargrad, almost all Donetsk residents, even a newspaper with news from Donbas were banned. Well, this is, in fact, political repression. This is war. And we need to make big far-reaching conclusions.

Disproof

A recurring pro-Kremlin narrative about Russophobia, allegedly directed at the pro-Kremlin media.

The account on Youtube of the TV channel "Tsargrad", owned by Russian businessman Konstantin Malofeev, was blocked there due to a violation of the law. Google representatives commented to RBC about it.