Kyiv admitted that Russia is protecting the residents of Donbas

Summary

Ukraine recognised that Russia is protecting the residents of Donbas. The country’s leadership said that Russian President Vladimir Putin decided to ease the procedure for obtaining Russian passports for residents of Donbas in order to be able to protect the citizens of his country.

Disproof

The news in the Russian media appeared against the backdrop of a decree by Russian President Vladimir Putin dated May 1 about the simplified granting of Russian citizenship to residents of the occupied territories of Ukraine - those who lived in Crimea before annexation, but left the peninsula after the Russian seizure, as well as those who now live in areas controlled by militants, so called "LNR" and "DNR".

Claims that Ukraine admitted Russia is protecting residents are not true. Ukraine did not make such statements. On the contrary, after the signing of the Russian decree in Kyiv said that Putin had taken such measures in order to destabilise the situation in Donbas, legalize the "LNR" and "DNR" militants, and protect them from the Ukrainian court after the end of the war and the de-occupation of the Ukrainian territories.

The Ukrainian government emphasises that people who are citizens of Ukraine and take part in illegal military formations of Donbas are collaborators. The Kremlin will issue passports primarily to its mercenaries. Russia took this step to legalise its aggression against Ukraine under the pretext that the Kremlin allegedly “protects its citizens” in the territories of the groups.

 

publication/media

  • Reported in: Issue 148
  • DATE OF PUBLICATION: 01/05/2019
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, Ukraine
  • Keywords: Occupation, Donbas
  • Outlet: Ukraina.ru Luga1news.ru
see more

Western media have a list of individuals and organisations to target with defamatory campaigns

The Western media have a list of individuals and organisations against whom they run defamatory campaigns, disregarding basic rules and standards of journalist ethics. The list includes Donald Trump, Vladimir Putin, Bashar al-Assad, Victor Orban, the Alternative for Germany, Rosneft, and others.

Disproof

This conspiracy is consistent with recurring pro-Kremlin narrative about Western media outlets as subservient to Western political elites.

Reputable western media do not run coordinated campaigns against specific individuals or organisations on someone's orders. A high degree of media freedom in Western countries is reflected in the top ranks these countries occupy in respective world rankings including the World Press Freedom Index by Reporters without Borders.

Ukraine’s new language law violates country’s constitution

On April 25 the Ukrainian Parliament passed a new language law, that is a violation of Ukraine’s Constitution, Russian speakers will be discriminated against and their rights will be violated. The new law violates scores of international agreements and treaties that Ukraine was party to. The law for obligatory use of Ukrainian language in the state sector is the cherry on the “Russophobic” cake that Ukraine has been baking for 5 years.

Disproof

The new language law simply makes use of Ukrainian mandatory in all official government and administration business. Suggesting the new law violates the special status of the Russian language supposedly enshrined in the Constitution is a fake; Russian has never had special status in Ukraine.

Furthermore, article 10 of the Ukrainian Constitution grants special status to the Ukrainian language as the official state language. Article 11 of the Constitution meanwhile, guarantees the development and free functioning of indigenous and minority languages, be they Greek, Bulgarian or Russian.

Russian company Rosneft is an object of western defamatory campaign for its successes

On 23 April 2019 Reuters introduced amendments into its article that was published a few days earlier. It initially stated that Venezuela bypasses US sanctions on oil exports thanks cooperation with the Russian oil company Rosneft. The amendments followed a very critical Rosneft reaction to Reuters’ article. Nobody was surprised by this Rosneft-related defamatory publication because Reuters is regularly exposed on reporting fakes. In the last years even the most authoritative western media and political forces lost their respectability and reputation.

When it comes to Russian gas giant Gazprom, it has built on Soviet successes in the gas sector. The company is a well-known devil for the West. Rosneft is a different story because a series of big Russian successes in the oil sector is a recent phenomenon. A few years ago Moscow began taking control over the world oil market from the west. It hijacked OPEC from Washington by reaching an agreement with Saudi Arabia behind the US’s back. Therefore Rosneft is manifestation of a new Russia, which is cunning, sneaky and developing tricky schemes with the so called ‘pariah’ states (Iran, Venezuela, Syria) to the detriment of Western economic and political interests.

Western hatred towards Rosneft translates into creation of an infernal image of Rosneft and blaming the company for any sins or crimes, and Reuters’ publication perfectly fits into this trend.

Disproof

This message is consistent with recurring pro-Kremlin narrative about Western anti-Russian activities, in this case activities by Western media directed against Russian oil giant Rosneft.

The mentioned Reuters publication was indeed corrected and an editorial note said Reuters "could not determine payments were made under the proposed arrangement.” It also removed a reference to Evrofinance Mosnarbank and clarified that “experts see no violation of sanctions.”