Disinfo: Large number of MEPs did not vote for anti-Maduro resolution

Summary

150 European Parliament members voted against a resolution that would impose sanctions and an ultimatum on Maduro and recognise a parallel president, who is the chairman of Parliament.

Disproof

Manipulated numbers, employed to promote a Russia-backed, pro-Maduro narrative on Venezuela. With a vast majority of 439 votes in support, to 104 against and 88 abstentions, the European Parliament on 31 January recognized Juan Guaido as the legitimate interim president until “new free, transparent and credible presidential elections can be called in order to restore democracy.” The same resolution also reiterated the European Parliament’s full support for the National Assembly and condemned “fierce” repression and violence.

publication/media

  • Reported in: Issue 136
  • DATE OF PUBLICATION: 09/02/2019
  • Outlet language(s) Georgian
  • Country: Venezuela
  • Keywords: Nicolas Maduro, European Parliament
see more

The situation in Ukraine is institutionalised terrorism and poses a threat to the nation and the world

The current situation in Ukraine is institutionalised terrorism that poses a threat to the nation and the world. The EuroMaidan-protests in Ukraine led to a coup supported by the US and the EU.The situation today is a shame, the “heroes” of today’s Ukraine are pogrom makers, anti-Semites and all sorts of radicals.

Disproof

Recurring Russian narrative about an US-and EU backed coup d'etat in Ukraine. The spontaneous onset of the Euromaidan protests was a reaction of numerous parts of the Ukrainian population to former President Yanukovych’s sudden departure from the Association Agreement with the European Union in November 2013. There were democratic Presidential elections held on 25 May 2014 in Ukraine. The OSCE characterised the elections as showing the "clear resolve of the authorities to hold what was a genuine election largely in line with international commitments and with a respect for fundamental freedoms." According to the OSCE, the only areas where serious restrictions were reported were those controlled by separatists, who undertook "increasing attempts to derail the process." This fact was reconfirmed by the parliamentary elections of 26 October 2014. The OSCE characterised the vote as "an amply contested election that offered votes real choice, and a general respect for fundamental freedoms".

Western-propagandist news on Venezuela is spread by Soros-owned media

The nature of Czech media coverage of the crisis in Venezuela is connected to its ownership structures. In particular, the Czech online news outlet, Seznam.cz, is influenced by its owner – the Tiger Holding Four company, which belongs to George Soros.

Disproof

The ownership information of Seznam.cz is outdated. In January 2016, the platform’s founder, Ivo Lukačovič, bought back all foreign-held minority shares, including from the Tiger Holding Four company. Accordingly, the claim that George Soros influences the editorial agenda of Seznam.cz is unsubstantiated. This is another example of recurring pro-Kremlin disinformation and conspiracy theories about Hungarian-American investor and philanthropist George Soros.