Disinfo: Lithuania bans RT citing channel’s bogus links to EU-sanctioned journalist Kiselyov

Summary

Lithuania has banned the broadcast of five RT programmes, claiming that the channel is headed by the EU-sanctioned journalist Dmitry Kiselyov.

In actual fact, Kiselyov has nothing to do with RT and heads an entirely different news organization called Rossiya Segodnya.

Disproof

The story advances a recurring pro-Kremlin disinformation narrative portraying foreign governments as Russophobic, disdainful of press freedom, and unjustly targeting the Kremlin-controlled RT TV channel (formerly Russia Today).

In a statement explaining its own move to ban RT broadcasts, the government media watchdog of Latvia (NEPLP) notes:

The owner and rightsholder of RT programmes is the TV-Novosti company, established 6 April 2005. The sole founder of TV-Novosti is the federal unitary state company Russian International News Agency "RIA Novosti." Since 20 December 2013, it has been in the process of liquidation. The liquidation committee is headed by Dmitriy Kiselyov, who has the exclusive right to act on behalf of the company without authorization. Therefore, according to NEPLP, he exercises de facto control over RIA Novosti, its assets, funds, its financial and economic resources, as well as its activities.

See here for further debunking by The Insider (in Russian).

 

publication/media

  • Reported in: Issue 206
  • DATE OF PUBLICATION: 08/07/2020
  • Language/target audience: English
  • Country: Russia, Lithuania
  • Keywords: Russia Today (RT), Propaganda, Freedom of speech, Media, Dmitry Kiselyov, Russophobia
see more

Chairman of the Verkhovna Rada admitted that Kyiv will not implement the Minsk agreements

The chairman of the Verkhovna Rada admitted that Kyiv is not going to implement the Minsk agreements.

The Verkhovna Rada will not make any changes to the Constitution of Ukraine on the proposal of other countries, even if it is foreseen by the Minsk agreements and is necessary to end the war in Donbas. This was stated by Chairman of the Ukrainian parliament Dmitro Razumkov during a press conference. The head of the Rada replied that adding amendments, which are envisaged by the Minsk agreements, to the fundamental law of Ukraine is not even a subject to discussion.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the war in Ukraine and the Minsk Agreements.

The Chairman of the Ukrainian parliament Dmitro Razumkov did not say that Kyiv is not going to implement the Minsk agreements. Speaking at a press conference in the Verkhovna Rada, Razumkov stated that Russia cannot dictate to Ukraine how to change Ukrainian laws: “I think that only the Ukrainian people, society, the Verkhovna Rada, MPs, the president, and other institutions that work for the benefit of our country can require amendments to the Constitution of Ukraine." Razumkov also added that a lot of work regarding Ukrainian legislation still has to be done in order to return the temporarily occupied territories.

Mercenary Sean Fuller from the USA is killed in Donbas

The DNR has identified the body of the deceased saboteur who was transferred to the Ukrainian side yesterday. He is a mercenary from the United States called Sean Fuller with the call sign “Texas”. He has combat experience in Iraq and is known as a subversion specialist.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the war in Ukraine.

Sean Fuller does serve in the Ukrainian army and has an official contract but as a volunteer fighter, not as a mercenary. Fuller stated "I'm not a mercenary. Not least because the American army pays more than the Ukrainian army. I am for justice."

Russia does not interfere in other countries sovereign affairs

Russia has never been a colonial country. Also, Russia has never known what is called looting of foreign countries. Our foreign policy is based on respect for international law and does not accept attempts to dominate, dictate the will of others over independent countries, nor interfere in the affairs of their sovereignty.

Disproof

Recurrent narrative praising peaceful Russia and its superiority over other countries. 

Russia has a long track-record in interfering with other countries' sovereign affairs.