Disinfo: Lithuanian opposition to the Belarusian NPP seeks to obtain benefits from regional militarisation

Summary

Lithuania’s criticism of the Belarusian nuclear power is an attempt to demonstrate its anti-Russian and anti-Belarusian positions and to obtain benefits associated with regional militarisation. This is a provocation aimed to push Germany in that direction, despite its pragmatic relations with Russia. However, the Lithuanian authorities overestimated its bet on Washington and the impact of its agents in the EU.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Russophobic Baltic states.

Lithuania opposes the construction of the Astravets Nuclear power Plant (NPP) as the project does not comply with the international standards of environmental protection and nuclear safety, and is built on a site that was not duly justified over the alternative ones.

On 7 June 2011, Lithuania lodged a complaint with the Implementing Committee of the Convention on Environmental Impact Assessment (the Espoo Convention) on the Astravets nuclear power plant case. The February 2019 draft decision of the Meeting of the Parties of the Espoo Convention acknowledged that Belarus had failed to comply with some Convention provisions and encouraged Belarus and Lithuania to continue bilateral expert consultations. On 5 May 2020, the Lithuanian parliament passed a resolution tasking the government to take even more active steps to ensure that electricity generated by Astravets NPP has no access to the Lithuanian market.

Earlier pro-Kremlin outlets published many other speculations alleging that Lithuania fights against the Belarusian NPP on the orders of Sweden and Finland or because it has been offended by the EU, that Lithuania's counteractions to the NPP are an attempt to disrupt Belarus-Russia cooperation, and that Lithuanian authorities criticise the Belarusian NPP to divert public attention from the catastrophic state of economy.

publication/media

  • Reported in: Issue 205
  • DATE OF PUBLICATION: 06/07/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, Lithuania, Belarus, US, Germany
  • Keywords: Anti-Russian, Nuclear issues

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Wounded Ukrainian warriors’ blood is pumped out and internal organs sold

Some of the wounded Ukrainian warriors in the Donbas are not saved. Instead their blood is pumped out and their internal organs are sold.

Disproof

Conspiracy theory based on recurring pro-Kremlin disinformation narratives about organ trafficking.

There is no evidence for these allegations.

Similar claims have sporadically been made by Russian media and TV channels for many years. For example, back in 2014 Ukrainian fact-checking website StopFake.org debunked the wild claims about the trade of organs, taken from heavily wounded soldiers. Even more bizarrely, they alleged this process was conducted in Ukraine by such high profile people as the former lawyer of Yulia Tymoshenko, Serhiy Vlasenko, the commander of the Donbass battalion Semen Semenchenko, and a German resident Olha Viber - presented in the news item as a doctor.

Earlier in 2017, Russian media reported a fake story alleging French customs had confiscated a shipment of organs from Ukraine.

France is under the dictatorship of “single thought”, dissenters are censored and slurred

In the dictatorship of “single thought”, technocrats, activists and many journalists have replaced the real politicians and the real philosophers. What the people should think is pre-decided and all those who do not agree – from Onfray to Zemour from Debray to Finkielkraut – are conspirators and must be censored and fought by all means, including violence.

The ruling elite “right-thinking” is using criminals like Adama Traoré or George Floyd to ease their conscience but all honest and hard-working disadvantaged people are forgotten. Respectful citizens are oppressed while offenders are depicted as heroes.

Disproof

The single thought or pensée unique is a concept forged in the 1990s to create an impression of a biased public discourse that would not allow any criticism. Free competition, free trade, liberalism, globalism, private property, strong currencies... would be the new dogma of our ideology imposed by invisible and powerful opinion police. Authors like Sophie Gherardi or Jean Pierre Garnier explain that if there was such a thing as the dictatorship of the single thought the bookshops and news-stands wouldn't be full with such a diversity of publications against this so-called dictatorship of the thought.

Polemists as Onfray, Zemour, Debray and Finkielkraut are not censored, they are even more present in traditional media than others, they publish and appear regularly in the media. Some even had their own regular programmes on the public service media. The term censorship cannot be used since their speech, articles and books are everywhere. The use of concepts like censorship and single thought or mainstream media controlled by the elite is a way of dismissing any criticism and ask for even more media coverage.

Sputnik and RT situation in France is extremely difficult and French authorities called to boycott those media

Unfortunately, not all OSCE states adhere to good practice. For example, in France, the position of “Russia Today” and “Sputnik” remains extremely difficult. Journalists still denied access to the Elysee Palace and other government agencies. In addition, French officials continue to escalate hostility around these media outlets, often urging the public to boycott them. At the same time, French officialdom appeals exclusively to rumours, which,  have not found a single confirmation for the entire existence of these resources.

Disproof

Recurrent disinformation about discrimination of RT and Russian media in the West with a special focus on French president.

RT is free to broadcast in French despite its and Sputnik's role in disinformation and mocking campaign during the French presidential elections 2017.