Disinfo: Lousy Estonians broadened personal sanctions to the entire media company

Summary

To be honest, the Estonians acted lousily when they decided to broaden the personal sanctions on the Director-General to the entire media company. As if the budget of the state owned company [Rossiya Segodnya] was my personal budget. Among EU countries, only Estonia is interpreting sanctions this way.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative painting Western governments as hostile toward "alternative voices" in the media, particularly Russian ones.

The steps taken by Estonia are based on the Article 2 of the Council Regulation (EU) No 269/2014 on the territorial integrity of Ukraine that foresees freezing the assets of Dmitry Kiselyov, the Director-General of Rossija Segodnya. According to the articles of association of the company, the Director General has the right to decide upon opening bank accounts and carry out invoicing. This corresponds to the condition "having the right to use all or part of the assets of a legal person or entity" in the EU Best Practices for the effective implementation of restrictive measures.

Furthermore, claims that the Estonian laws only forsees asset freezing for people on an EU personal sanctions list is incorrect. "This means that if Rossiya Segodnya, which is controlled by Dmitry Kiselyov, against whom sanctions have been imposed, has assets in Estonia, they must be frozen and access must not be given to funds or economic resources, that is provide services that would enable Rossiya Segodnya to do business. When it comes to Estonia, this prohibition applies to people operating in the territory of Estonia," head of anti-money laundering authority the Financial Intelligence Unit (FIU) Madis Reimand said.

It is also not true that Estonia is the only country to have followed the procedure. In 2015, Barclays bank closed the account used by the agency in the UK. In 2016, Latvia's domain registry shut the website of Sputnik Latvia after receiving a letter of concern from the Latvian Foreign Ministry, which drew attention to Sputnik's coverage of Ukraine and routine denial of the embattled nation's territorial integrity. In July 2019, Latvian authorities blocked access to the online portal baltnews.lv, owned by Rossiya Segodnya, because of the EU sanctions. In mid-2019, a court in Vilnius ruled on blocking Sputnik Lithuania over copyright issues.

Estonia is on the 11th place of Reporters without Borders Press freedom index. Estonia has not blocked Sputnik Estonia's website, it is accessible and operational. The Minister of Foreign Affairs Urmas Reinsalu has emphasized that Estonia has not taken any measures against the portal's media content: "They are financial sanctions aimed at economic activity. I believe it to be justified. We have notified the European Commission's Legal Service. European agencies have said in the Commission that steps taken by Estonia in exercising sanctions policy are warranted."

Sputnik was created by a Presidential decree with the aim to “report on the state policy of Russia abroad”. Numerous reports have described how top managers from all the large government-controlled outlets and some influential private media attend the weekly meetings where "media managers receive guidelines that “help” them not to overstep the Kremlin’s so-called “double white lines”".

The EU vs Disinfo team has found 49 different Sputnik websites from all over the world and 31 of them are represented in the Disinformation cases database. Sputnik Estonia is represented in that database both in Estonian and in Russian languages.

publication/media

  • Reported in: Issue 179
  • DATE OF PUBLICATION: 23/12/2019
  • Language/target audience: Estonian
  • Country: Estonia
  • Keywords: Dmitry Kiselyov, Sanctions, Sputnik
  • Outlet: Sputnik Estonia
see more

Ukraine was staging a terrorist attack before Putin’s visit

People who are in contact with Ukrainian special services are trying to transport explosives [to Crimea] through Perekop. There was even an attempt to stage a terrorist attack on the Crimean bridge a week before the arrival of the President of the Russian Federation.

Disproof

No evidence given. Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine allegedly supporting terrorism.

See previous disinformation narratives alleging that Ukraine supplies weapons to terrorists in Syria and that Ukraine is preparing an attack on nuclear facilities in Russia.

Downing of PS752: The West is demonizing Iran

The West accuses Tehran of involvement in the crash of the Ukrainian Boeing 737 in order to “demonize Tehran” and justify the US strike on Iranian military leader Qassem Soleimani. The indictment campaign launched by a number of Western media indicates that this is an information attack against Iran.

Disproof

Conspiracy theory about the downing of the Ukrainian flight PS 752.

Iran has recognised that its military forces unintentionally shot down the passenger jet. On January 11, the President of the Islamic Republic of Iran Hassan Rouhani wrote on Twitter: “Armed Forces’ internal investigation has concluded that regrettably, missiles fired due to human error caused the horrific crash of the Ukrainian plane & death of 176 innocent people.”

Poland and the Baltic States are preparing for a future war with Russia

By comparing Hitler and the Soviet Union, Poland and the Baltic States, they are preparing the case for reparations, contributions and punishment of Russia, in case their campaign of weakening and dismembering Russia succeeds. It is a preparation for a future war.

They are reconstructing a Western public opinion about Russians and it is dangerous. When people stop being sympathetic to others it is easier to demand not just for reparations but also physical destruction of millions of people.

 

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Poland and the Baltic States. See similar disinformation cases:  Poland is threatening Russia;Lithuania and Poland conduct aggressive hybrid war against Russia. 

The disinformation message is also consistent with recurring pro-Kremlin narratives about the impeding war, and encircled Russia.