Disinfo: Lukashenka was inaugurated in accordance with Belarusian law

Summary

There is no Belarusian law which says that a presidential inauguration ceremony should be conducted in any specific manner. Lukashenka’s inauguration did not violate any Belarusian legislation.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative concerning the ongoing situation in Belarus.

Lukashenka's secret inauguration did, in fact, violate both the spirit and the letter of Belarusian law. His election victory is widely contested and has since been the target of mass popular protests across the country.  For this reason, the EU has rejected both the "falsified results" of the presidential race and Lukashenka's "so-called inauguration."

The organisation and conduct of the inauguration ceremony is regulated by the law "On the President of the Republic of Belarus." Article 10 of the law states that "the President's swearing-in ceremony shall be broadcast on republican television and radio." During Lukahsenka's secret ceremony, the three main TV channels in Belarus were airing soap operas and science programmes.

publication/media

  • Reported in: Issue 213
  • DATE OF PUBLICATION: 24/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Belarus
  • Keywords: legislation, Rule of law, Manipulated elections/referendum, Alexander Lukashenko, Elections

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

The United States and its European allies organised a “colour revolution” in Belarus

The United States and its European allies started preparing the colour revolution now taking place in Belarus 10 years ago. They are following the same “colour revolution” model  used in Syria and Venezuela.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Belarus protests and  “colour revolutions” allegedly directed and funded by the West.

The protests in Belarus erupted to contest the results of the presidential election on the 9th of August, which are considered fraudulent by a large part of Belarusian society. The European Union has also stated that the elections were neither free nor fair.

Navalny poisoning: Western media prefer ideology before facts in discussing poisoning

Western media immediately talked about a poisoning of Alexei Navalny because of their anti-Kremlin bias. They didn’t use the conditional mode or corrected their coverage when the Russian medical team excluded the hypothesis of poisoning. There are two contradictory versions, but only one story against the Kremlin in the media.

Disproof

Recurrent pro-Kremlin narrative that aims at impairing credibility of leading media and avoiding the Navalny case.

The poisoning of Russian opposition leader Alexei Navalny was confirmed in three independent laboratories. The German Federal government said that toxicological tests provided  “unequivocal evidence of a chemical nerve agent of the Novichok group” in the blood samples of Alexei Navalny.

In September 1939 the USSR did not attack Poland, but carried out the liberation campaign of the Red Army

On 17 September 1939, the Red Army’s Liberation Campaign took place on the territory of Poland defeated by Nazi Germany. As a result of this campaign, Western Ukraine was reunited with the Ukrainian SSR, and Western Belarus – with the BSSR. “Human rights activists”, “liberal” historians and journalists in Belarus and Russia in vain play along with the regular attacks of Russophobia and anti-Sovietism in Poland every time the historical dates of the beginning of World War II are celebrated.

Disproof

This is a pro-Kremlin narrative about Russophobia and a clear case of historical revisionism about WWII.

The beginning of WWII was marked by cooperation between Hitler's Germany and the USSR. The Non-Aggression Pact between Germany and the Soviet Union, also known as the "Molotov-Ribbentrop Pact" (Hitler-Stalin Pact) was signed on 23 August 1939. After its conclusion, Nazi Germany and the USSR became allies for 22 months. The agreement was accompanied by a secret supplementary protocol on the delimitation of areas of mutual interest in Eastern Europe. In particular, Hitler and Stalin agreed to divide Poland. The agreement also indicated that the Baltic states of Latvia, Estonia and Lithuania, as well as Bessarabia and Finland, also belong to the respective areas of interest of Germany and the USSR.