Disinfo: Maia Sandu organises protests aiming to protect the interests of the US Embassy in Chisinau

Summary

Maia Sandu leads people to protests in the midst of a pandemic to protect the interests of the US Embassy in Chisinau.

Disproof

This claim is in line with the pro-Kremlin narrative about opposition leaders in Moldova, especially Maia Sandu, who is often presented as being under foreign control.

The message refers to the December 6 protest organised by the president-elect of the Republic of Moldova, Maia Sandu, calling for the resignation of the Socialist Government, the organisation of early parliamentary elections and the cancellation of laws adopted by the Parliament in the previous days, considered harmful to the state, as is noted in protest’s resolution. No mention about the US or other states.

Some of the recently adopted laws, limit Presidential powers, which came two weeks after Maia Sandu has been elected as President. According to an EU statement issued on 04 December:

"The voting took place in a way that fails to respect the necessary parliamentary procedures. Furthermore, it has been supported by people identified as having been involved in corruption and in the 2014 banking fraud. This also carries the risk that the legislation might serve vested interests."

Read a similar case about Maia Sandu as a ”foreign agent” here, and an analysis of the pro-Kremlin and anti-Maia Sandu narratives here.

publication/media

  • Reported in: Issue 223
  • DATE OF PUBLICATION: 05/12/2020
  • Outlet language(s) Russian
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Moldova, US
  • Keywords: Maia Sandu, Protest, Colour revolutions
see more

Disinfo: The Baltic states are persecuting the Russian media

In Latvia, criminal proceedings were initiated against some Russian-speaking journalists of Sputnik and Baltnews. They are accused of violating EU sanctions but it is obvious that they are persecuted for cooperation with the Russian news agency. It is a violation of the norms of a democratic society, restriction of press freedom and freedom of speech.

<…>

The authorities of the Baltic States systematically harm Russian media. They obstruct the work of Russian journalists.

For example, in Lithuania “Sputnik Lietuva” is mentioned in the report of the State Security Department of Lithuania. Lithuanian politicians talking about “Sputnik” in the context of “Russian propaganda”.

Lithuania tries to restrict the retransmission of Russian television channels. I.e. soon the broadcasting of the “RTR Planeta” channel in Lithuania could be banned. It is part of the process of pushing Russian media out of the Baltic States.

Lithuania is violating international law. The news agency “Sputnik” is persecuted in Lithuania although this media works by adhering to the law and in line with high journalistic standards.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation message about the Baltic States.

In 2016, Latvia's domain registry shut the website of Sputnik Latvia after receiving a letter of concern from the Latvian Foreign Ministry, which drew attention to Sputnik's coverage of Ukraine and routine denial of Ukraine's territorial integrity. In July 2019, Latvian authorities blocked access to the online portal baltnews.lv, owned by Rossiya Segodnya, citing EU sanctions against Russia. In 2020 Latvia has banned the state-owned Russian television channel RT, saying it is controlled by an individual - Dmitriy Kiselyov, who is under EU sanctions. According to the Electronic Mass Media Council (NEPLP), Latvia's national media watchdog, RT and the network of channels operated by it are under Kiselyov's "effective control" and has attempted to present Latvia as a failed state.

Disinfo: After the coup d'état in Kyiv, the authorities of Crimea and Sevastopol decided to hold a referendum on reunification with Russia

After the coup d’état in Kiev in February 2014, the authorities of Crimea and Sevastopol decided to hold a referendum on reunification with Russia. The voting took place on March 16 of the same year. More than 80% of those eligible to vote took part. 96.7% and 95.6% of the residents of Crimea and Sevastopol, respectively, voted for reunification with the Russian Federation. On March 18, the Russian President signed an agreement on the admission of the Republic of Crimea and Sevastopol to the Russian Federation, and on March 21 the document was ratified by the Federal Assembly. Despite the convincing results of the referendum, Kyiv refused to recognise Crimea as part of Russia.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative depicting the 2013-14 protests in Kyiv as a coup and about the illegal annexation of Crimea by Russia.

There was no coup in Ukraine. The demonstrations which began in Kyiv in November 2013, called "Maidan", or "Euromaidan", were a result of the Ukrainian people's frustration with former President Yanukovych's last minute U-turn when, after seven years of negotiation, he refused to sign the EU–Ukraine Association Agreement and halted progress towards Ukraine's closer relationship with the EU as a result of Russian pressure.

Disinfo: US ordered Ukrainian Minister of Health to discredit Sputnik V

[Ukrainian Health Minister Maksym Stepanov] was tasked with discrediting the Russian vaccine Sputnik V. Only because [in the US] he was threatened that his daughter would be deported from the US to Ukraine within 24 hours. Stepanov, I already clearly understand this, works exclusively under external control.

Disproof

Conspiracy with no evidence given.

No evidence is provided to support the claim that the Minister of Health of Ukraine Maksym Stepanov was tasked with discrediting the Sputnik V vaccine by anyone. He is a Ukrainian state official, a member of the Cabinet of Ministers. He has mentioned several times that Ukraine may consider purchasing Sputnik V only when it is approved by the WHO. This can happen only after the third phase of clinical trials will be completed and its results will be published by the WHO.