Disinfo: NATO’s “Sea Breeze 2019” was a total failure thanks to Russia


The “Sea Breeze 2019” military drill failed because Russia was the winning party. Russia forced Ukraine and NATO to retreat to the Black Sea, as exercises had to be changed after Russia announced the start of their own training exercise near the Crimea. Therefore, Russia expelled the Ukrainian and NATO forces.



This is a misrepresentation of events designed to portray Russia as the superior might over NATO and part of a recurring disinformation campaign undermining NATO exercises. Exercise Sea Breeze, now in its 19th iteration, took place in the Black Sea between 1st-12th July 2019 with participation and support coming from 17 other countries to include: Bulgaria, Canada, Denmark, Estonia, France, Georgia, Greece, Italy, Latvia, Lithuania, Moldova, Norway, Poland, Romania, Sweden, Turkey, Ukraine and the United Kingdom.

Whilst it is true that the military drills were rescheduled after the sudden closure of certain areas of the Black Sea by the Russian military as noted by Rear-Admiral Alexei Neizhpapa, Head of the exercise for Ukraine, this did not affect the execution of tasks. At no time were the exercises concluded as a complete failure. At the closing ceremony, U.S. Navy Capt. Matthew Lehman, commodore, Task Force 65 and U.S. exercise director for SB19, said that he was "proud of the work and training during the exercise, but countries must remain focused because work continues and that "I am encouraged by reports that the at-sea portion of the exercise has gone well thus far, and I am confident this will continue with the next at-sea period next week".


  • Reported in: Issue160
  • DATE OF PUBLICATION: 07/08/2019
  • Language/target audience: Arabic
  • Country: Russia
  • Keywords: Black Sea, Military exercise, NATO


Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

London has no evidence of Moscow’s complicity in Skripals’ poisoning

British police have acknowledged that they have no evidence to suggest that the Russian authorities were complicit in the attack on the Skripals.


Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the poisoning of Sergei Skripal and his daughter in Salisbury claiming that the UK has never proved Russia’s involvement and has not provided any evidence.

As clearly stated by Ambassador Karen Pierce, UK Permanent Representative to the UN, at the Security Council on the 5th of September 2018, UK police and UK intelligence services have produced sufficient hard forensic evidence to charge two Russian nationals, identified as officers of the Russian Military Intelligence, GRU, for the attack against the Skripals. The investigative outlet Bellingcat later revealed the identities of the two Russian nationals.

Zelenskyy was elected by Ukrainian oligarchs

Zelenskyy was elected by Ukrainian oligarchs, or the so-called Ukrainian bourgeoisie, which fears Russian bourgeoisie and can never be on good terms with them.


Recurring pro-Kremlin conspiracy about the Ukrainian Presidential election.

The Organisation for Security and Co-operation in Europe declared that the second round of the presidential elections in Ukraine was competitive and held with respect for fundamental freedoms. Election day was assessed positively, and despite a few procedural problems, there was a marked improvement in the conduct of the vote count and tabulation compared to the first round.

Belarusians and Russians are one people

Belarusians and Russians are one people living in different states. And one sees the proof for that practically every day.


A recurring pro-Kremlin narrative denying the Belarusian statehood and nation. See more cases here.

This is an Imperial Russian and Russian irredentist ideology which is aimed at weakening the national identity of Belarus. Although Belarusian and Russian people share parts of their history, Belarus is an independent nation-state with a long history. Belarus preserved a different language, literature and identity, despite foreign rule for a long period on its territory.