Disinfo: Navalny could have caused his coma himself

Summary

Navalny could have caused his coma himself. A few days before his hospitalization, blogger Alexei Navalny had problems with nutrition and digestion. The patient also used some kinds of diets. Navalny was trying to lose weight. The doctors received this data from the persons accompanying the blogger. In the two days that Navalny spent in a coma in the Omsk ambulance hospital No. 1, doctors were able to normalise carbohydrate metabolism in the blogger’s body. These parameters have nothing to do with Novichok and have nothing to do with it.

Disproof

No evidence given. To prove the allegation that Navalny "had problems with nutrition and digestion" the disinformation outlet refers to certain "data from the persons accompanying the blogger". But the persons accompanying Navalny made the opposite claims. A spokesperson for Navalny, one of two persons accompanying him on the plane when he fell ill, Kira Yarmysh, told media that Nvalny felt very well the day before he fell into the coma, the same morning and even minutes before it happened. No other claims were made by another colleagues of Navalny or his family. No evidence is given that, if proven that Navalny was on diet regime, it could lead to a severe sudden coma. Pro-Kremlin disinformation outlets give a variety of mutually exclusive versions of what happened to Navalny (for example, that he poisoned himself with alcohol, pills or that his poisoning profits the EU or even another opposition leader Mikhail Khodorkovsky). Similar techniques were used to refute the Skripals' poisoning with nerve agent Novichok by GRU agents. Background Russian opposition leader and a critic of Vladimir Putin Alexey Navalny has been suffering from suspected poisoning. He fell ill during a flight and the plane had to make an emergency landing in Omsk, where doctors said he was in a coma. Navalny has since been transferred to Berlin and is receiving treatment at Berlin's Charite Hospital. Clinical findings indicate poisoning with a substance from the group of cholinesterase inhibitors, said Charite. At the request of the Charité, a specialist Bundeswehr laboratory carried out toxicological tests on samples from Alexei Navalny. The results of these tests have revealed unequivocal proof of the presence of a chemical nerve agent from the Novichok group. Germany will forward the results of the toxicological test to the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) in The Hague.

publication/media

  • Reported in: Issue 210
  • DATE OF PUBLICATION: 04/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia
  • Keywords: novichok, Alexei Navalny

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

In 2014 in Ukraine a Junta came to power in Kiev, created new legislation on languages and triggered a purely internal conflict in the country

In Ukraine, there is a conflict which is really internal, which arises from the legislation adopted by the new junta in Ukraine on languages. There was a snowball effect that has been created around of this question of languages.

Disproof
Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about a coup and military Junta in Kiev and as a result the alleged civil war in Ukraine based on languages. The war in eastern Ukraine is not a civil conflict, but a well-documented act of aggression by the Russian armed forces, ongoing since February 2014. There wasn't any new regulation on language decided by Kiev then. Certainly, on February 23, 2014, right after then-President Viktor Yanukovych fled the country the Verkhovna Rada voted for the abolition of the bill “On the principles of the state language policy” from 2012 and known as the “Kivalov-Kolesnichenko language law”. However, neither then-acting President Oleksandr Turchynov nor the subsequent president, Petro Poroshenko, signed or vetoed the law abolishing the Kivalov-Kolesnichenko language law. This means it was still in force until February 2018,when it was ruled unconstitutional by Ukraine’s Constitutional Court because of systematic procedural violations during its adoption. This untrue narrative was used by Russia as a pretext to justify the annexation of Crimea and military aggression in Eastern Ukraine. See similar narratives about Ukraine's role in the conflict and the Minsk Agreements here.

Minsk intercepted a conversation between Warsaw and Berlin, which refutes claims about Navalny’s poisoning

The symptoms identified by Navalny are absolutely different from those that occur when poisoning with toxin. Samples that could confirm the “poisoning” will not be provided to Russia. Minsk had intercepted the conversation between Warsaw and Berlin, which refutes the statement about the blogger’s poisoning.

Disproof

Disinformation campaign around the poisoning of opposition leader Alexei Navalny. The German government dismissed Alyaksandr Lukashenka’s statement about intercepted conversation refuting Navalny's poisoning as being untrue. An official representative of the German government told RBC: “Of course, the statement of Alyaksandr Lukashenka does not correspond to reality.” The Polish Foreign Ministry also rejected reports by the Belarusian authorities about an alleged telephone conversation between subscribers in Warsaw and Berlin regarding the Russian opposition leader Alexei Navalny. In response to an inquiry by the Russian TASS agency, the Polish Foreign Ministry stated on September 7:" “We refute the Belarusian reports about the alleged telephone conversation on the Warsaw-Berlin line, in which the authorities of the two countries allegedly admitted that Alexei Navalny was not poisoned". Context: Belarusian state-run media circulated a tape in which two people calling each other Nick and Mike talk about Navalny. It follows from the conversation that the poisoning of Navalny was allegedly falsified in order to increase pressure on Russia and force it to refuse to interfere in the affairs of Belarus. Alyaksandr Lukashenka previously claimed that this was an interception of a conversation between Berlin and Warsaw. Unlike many other media, RIA Novosti did not include any denials of the authenticity of the tape in their article from September 4, nor give any updates. As shown above, Germany's denial was released on September 3. Instead, in the same article, RIA Novosti advances narratives that Navalny's symptoms do not correspond to poisoning with nerve agent Novichok and that Germany won't provide the samples to Russia, to mutually strengthen the claims. Both narrative are false. See debunking on the Insider as for Novichok's poisoning symptoms. Also, the German authorities "agreed a long time ago" to satisfy the request of the Russian Prosecutor General's Office for legal assistance in the case of the possible poisoning of opposition leader Alexei Navalny, said German Foreign Minister Heiko Maas. Background Russian opposition leader and a critic of Vladimir Putin Alexey Navalny has been suffering from suspected poisoning. He fell ill during a flight and the plane had to make an emergency landing in Omsk, where doctors said he was in a coma. Navalny has since been transferred to Berlin and is receiving treatment at Berlin's Charite Hospital. Clinical findings indicate poisoning with a substance from the group of cholinesterase inhibitors, said Charite. At the request of the Charité, a specialist Bundeswehr laboratory carried out toxicological tests on samples from Alexei Navalny. The results of these tests have revealed unequivocal proof of the presence of a chemical nerve agent from the Novichok group. Germany will forward the results of the toxicological test to the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) in The Hague.

OPCW faked data on chemical weapons in Syria, it has been proven many times

Everything that we know [on the Navalny’s poisoning – context], we know from the words of people. From the words of people who are not ones to be trusted. We know very well that the OPCW falsified data on chemical attacks in Syria, this has been proven many times.

Disproof

No evidence given. Recurrent conspiracy narrative proliferated by Kremlin-linked outlets repeating statements by Russian officials. The OPCW said it found reasonable grounds to believe that chlorine was used as a weapon in the Douma district of Eastern Ghouta, Syria in April 2018. Read previous disinformation claims alleging that evidence confirms chemical attacks in Syria were falsified by the White Helmets, and that the White Helmets perform criminal activities and are an arm of British and American intelligence. The Syrian regime commissioned a documentary on staged chemical attacks. Russian TV programme Vesti Nedeli TV presented pictures from this fiction movie as documentary evidence of the staged attacks. See further information on The Insider. RT France received a reprimand from the French regulator for the report on "staged chemical attacks" in Syria. The reprimand was maintained by the State Council. The regulator found that instead of presenting such a point of view as an opinion, this Russian media outlet presented it as an established fact with anybody rebutting it.