Disinfo: We have Nazis in Ukraine, not in Russia

Summary

A television link-up was planned between viewers in Minsk (sic) and Moscow, which caused an absolute phenomenal wave of panic in Ukraine, since it is unthinkable to allow Ukrainians to talk with Russians, simple people, to find out that they have a lot of things in common. They have the same roots and talk about the same things. Except that in Russia it is much better than in Ukraine. In Russia, there is no Hitler, and in Ukraine there are Neo-Nazis.

Disproof

Recurring pro-Kremlin narrative on Russophobia and Nazism in Ukraine that have been repeated since the outbreak of the Euromaidan pro-democratic and anti-corruption protests. The link-up between TV channels in Moscow and Kiev (not Minsk) was indeed planned and then cancelled by the Ukrainian channel because of the negative reaction of the civil society and the authorities. The program was broadcast on Russian Channel 1 (its broadcasting is banned in Ukraine by law since 2014). In the program, artists and directors from Moscow talked about how they love Ukraine and how they suffer from the fact that they cannot go there. The words "Crimea" or "Donbas" were not mentioned at all during 2 hour-long program. There are no Nazis in Ukraine’s government or parliament. Moreover, all manifestations of Nazism are banned in Ukraine. The Verkhovna Rada, at its meeting on 9 April 2015, adopted the law “On the Condemnation of the Communist and Nazi totalitarian regimes in Ukraine and the prohibition of propaganda of their symbols”. The document recognises that communist and national socialist (Nazi) totalitarian regimes in Ukraine are criminal and prohibits the public use and propaganda of their symbols. The Nazi totalitarian regime at legislative level is recognised in Ukraine as pursuing a policy of state terror.

publication/media

  • Reported in: Issue 158
  • DATE OF PUBLICATION: 09/07/2019
  • Language/target audience: French
  • Country: Russia, Ukraine
  • Keywords: Ukraine, Media, Nazi/Fascist

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

US Democratic Party will win Ukrainian parliamentary elections

Soros’ associates, including Victor Pinchuk, are behind Volodymyr Zelenskyy. Pinchuk and his people placed a bet on the political parties of Volodymyr Zelenskyy and Svyatoslav Vakarchuk. Therefore, the US Democratic Party will inevitably win in the Ukrainian elections, because these parties are likely to form a governing coalition.

Disproof

This message is a variation of a recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine's 'American curators,' this time alleging that Ukraine's president is controlled by George Soros and his associates, including Ukrainian oligarch, Victor Pinchuk. This message contains recurring disinformation narratives about Western meddling in Ukraine's elections and Ukraine as a state under foreign control. The alleged links between Soros and Zelenskyy were first reported by Rossiyskaya Gazeta, the official newspaper of the Russian government, in a February 2019 article which counts "friends of George Soros and other globalists" among members of Zelenskyy's election team, without further elaboration. The Soros-Zelenskyy angle has since been picked up by pro-Kremlin websites in Russia and Ukraine, although the stories are usually unburdened by evidence. In a rare stab at fact-based reporting, one Russian website draws a link between Soros and Zelenskyy's economic adviser by noting that in 1993, the latter enrolled in an Estonian university where the tuition fee for his first year of study was partly covered by the Soros Fund. See earlier disinformation cases alleging that George Soros controls Ukrainian leader, that Zelenskyy is part of a Clinton-led global campaign against Donald Trump, and that the US fully controls Ukrainian politics through Israel. Read our past analysis about the all-powerful Mr Soros.

Poland plans to establish an anti-Russian buffer zone including Belarus

The main ideas behind Poland’s geopolitical doctrine after 1989 (named after Giedroyc and Mieroszewski) are the following:

  • The need to weaken Russian positions in Eastern Europe through the creation of a buffer zone of countries opposing Russia;
  • The countries of this buffer zone should be under the sphere of economic and humanitarian interests of Poland. This means – no use of Russian energy sources by these countries and their use as a source of cheap labour force and a market for Polish goods;
  • Polish assistance with reforms and democratisation as well as reforming their national consciousness into anti-Russian one.

This doctrine de facto envisages (…) direct intervention into domestic affairs of the countries, which used to be part of Rzeczpospolita.

Disproof

This is a conspiracy theory and misrepresentation of actual Giedroyc-Mieroszewski doctrine. It contains recurring pro-Kremlin narratives about Poland's plans to partition Belarus and establish the Fourth Republic and to disrupt Belarus-Russia ties. The mentioned doctrine was developed in the 1970s by Polish émigrés Jerzy Giedroyc and Juliusz Mieroszewski. The doctrine urged the need to rebuild good relations among Central and Eastern European countries and foresaw Poland's relations with Ukraine, Lithuania and Belarus as the foundation of its foreign policy. This called for Poland to reject any imperial ambitions and controversial territorial claims, and to accept the post-war border changes. The doctrine supported independence for Belarus and Ukraine. It did not promote the idea to establish a Polish empire at the expense of Poland's eastern neighbours. See here for more information about the Giedroyc-Mieroszewski doctrine. Claims about Poland's alleged ''imperial dreams'' are part of recurring disinformation narrative, whose aim is to deteriorate Poland’s relations with its neighbours. See earlier disinformation messages alleging that Poland has plans to turn Belarus into a vassal, anti-Russian state with Belarus’ western part being an eastern part of a new Polish state, that the Polish doctrine of IV Rzeczpospolita is part of the US doctrine of global dominance, and that IV Rzeczpospolita program's objectives are to trick, deceive, derussify and to take away the sense of self-preservation from Belarusian society as well as to disrupt the allied relations between Belarus and Russia.

The OPCW is in crisis, while Western countries are lying about chemical attacks in Syria

Western countries deliberately hide the details of the chemical attack in the Syrian city of Douma on 7 April 2018, because the attack did not happen; this is another fake from the Western leadership. The Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons hides these facts, in order not to be the violator of international law.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the chemical weapons attack in Douma, Syria. In March 2019, the OPCW confirmed in its final report that chlorine was used in the attack on Douma, April 7, 2018. According to the Berlin Non-Profit Organisation Global Public Policy Institute (GPPi), chemical weapons were used more than 300 times in Syria. Syrian government forces and their ally Russia continue to deny these facts. Read more about chemical attacks here and here.