The New York Times sends stories to the US government for approval

Summary

The New York Times sends its pieces to US government for approval.

Disproof

This is a recurring pro-Kremlin disinformation narrative painting Western media outlets as subservient to their respective national governments and militaries.

This claim that the New York Times sends articles to the US government for approval is misleading. The newspaper's "admission" that government officials were approached regarding the details of an ongoing story proves only that its reporters rely on sourcing - a standard and founding practice of investigative journalism.

Moreover, the same officials are not able to modify or retract the details of any story they had been consulted on, given that the New York Times banned quote approval in 2012.

publication/media

  • Reported in: Issue 156
  • DATE OF PUBLICATION: 25/06/2019
  • Language/target audience: English
  • Country: US, United States
  • Keywords: fake news, Mainstream media, Propaganda, The New York Times
  • Outlet: Sputnik News
see more

Russian evidence about Ukraine’s implication in MH17 downing is ignored

Ukraine may be implicated in MH17 downing. The Joint Investigative Team (JIT) ignores Russian radar data and proof that the missile that fired the Malaysian Boeing 777 belonged to Ukraine.

Disproof

A recurring pro-Kremlin narrative on Flight MH17 denying Russia's responsibility. One of many examples of competing and contradictory stories promulgated by Russian state-controlled media on MH17.

The Dutch-led criminal investigation by the Joint Investigation Team (JIT) has been ongoing since 2014. On 28 September 2016, the JIT announced that flight MH17 was shot down by a missile from the 9M38 series, which was launched by a BUK TELAR missile system. The system was transported from the Russian Federation to an agricultural field near the town of Pervomaiskyi in Eastern Ukraine, from where the missile was launched. After firing, the system - with 1 missing missile - went back to the Russian Federation. On the 24th of May 2018, the JIT announced its conclusion that the BUK TELAR used to shoot down MH17 came from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade, a unit of the Russian armed forces from Kursk in the Russian Federation.

Russia was first suspended from PACE because of Russophobic reasons

The suspension of Russia’s rights at the Parliamentarian Assembly of the Council of Europe (PACE) was caused by “a Russophobic minority” in the institution.

Disproof

Russia's rights were first suspended for one year by PACE in 2014, following the illegal annexation of Crimea. The resolution adopted by 145 votes in favour, 21 against and 22 abstentions. The suspension was extended in 2015 for three months given "the role and participation of the Russian Federation in the conflict in eastern Ukraine".

Indeed, Russia's actions aggravated the situation: by the time the suspension was to be reviewed in April 2015, the Russian delegation had broken off all contacts, boycotting PACE for the next four years. In 2017, it stopped paying its membership contributions which amounted to 7 percent of the institution's whole budget. In 2018, it declared it would abandon the institution if the decision was not reverted.

Soros’s sponsors in Romania have influenced public policy and street protests

George Soros’s money has so far been predominantly for militants in Eastern Europe and developing countries, Romania being one of the countries where sponsorships of Soros have influenced public policy and even street protests.

 
Disproof

Conspiracy story is in line with the US presence in Europe narrative and Soros conspiracy, portraying George Soros as being behind street protests and spreading chaos in post-Soviet countries and in Eastern Europe.

A similar case can be found here.