Disinfo: Newspaper Le Monde is a megaphone of cheap Russophobic propaganda

Summary

French Newspaper Le Monde turned into a megaphone of primary anti-Russian propaganda. Seeking to grab the public's attention, Le Monde has once again turned to fake news about a certain Russian agency which allegedly offered aid, including financial aid, to French media and NGOs, to organise a supposed information campaign about police violence in France.

This societal and legal issue is widely covered by the French media and commented on by politicians at all levels. Instead of analysing the internal situation of the country, the chronicler of Le Monde has chosen the easy route, having preferred to seek the imaginary 'Russian trail'. In short, the good old #HighlyLikely.

As for the Russophobic food of Le Monde, it no longer claims to be Michelin-starred for a long time, but rather smacks of cheap food from the time of Emile Zolan's novel Le Ventre de Paris.

Russia does not interfere in the internal affairs of other countries, especially France.

Disproof

Recurrent narrative about the non-interference of Russia in the internal affairs of other countries.

On 10 September 2021, French correspondent in Moscow Benoît Vitkine, published an e-mail from a small organisation called FBI led by Mira Terada (originally her name was Oksana Vovk) which was created last March by Kremlin-affiliated oligarch Yevgeny Prigozhin. The organisation contacted different western media and NGOs, about the possibility of running a large campaign against police violence and taking up the cases of several victims. The same day, Mira Terada inaugurated a series of videos published in collaboration with Russian Yevgeny Prigozhin's media RIA Fan, denouncing the actions of the United States against human rights in the world.

On 14 September 2021, Le Monde published an article signed by Benoît Vitkine, where the methods of the Russian organisation FBI to initiate a media campaign on police violence against citizens were exposed.

The use by the Russian diplomatic service of the expression “highly likely” is sarcasm referring to the poisoning of the Skripal family by Anatoliy Chepiga and Alexander Mishkin, it is a classical denial method by mockery. Calling the leading French newspaper "the megaphone of basic anti-Russian propaganda" is a way of dismissing all the embarrassing information that can be published by self-victimisation. Within a few days, the Russian Ministry of Foreign Affairs called the three articles by Le Monde fakes from a disinformation campaign against Russia: one about the Tatars of Crimea, one about the organisation of Yevgeny Prigozhin and the FBI, and one about the Russia’s Parliamentary Elections.

See other similar cases including: Russia does not interfere in other countries’ internal affairs, Russia has never interfered in the democratic processes of other countries, the West groundlessly accuses Russia of interference in domestic politics and cyber-attacks, Prigozhin has no business projects in Libya.

publication/media

  • Reported in: Issue 259
  • DATE OF PUBLICATION: 20/09/2021
  • Article language(s) Russian, French
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Russia, France
  • Keywords: election meddling, Police, NGO
see more

Disinfo: Sanctions are beneficial to Russia so the West should recognise Crimea as Russian

Instead of making gratuitous statements about the so-called "annexation" of Crimea, the French authorities would do better to recognise it as an integral part of Russia.

Russia has benefited from Western sanctions imposed on it after the peninsula was attached. Sanctions are not beneficial to the West. Sanctions are beneficial to Russia.

Crimea, offered to Ukraine within the USSR by Nikita Khrushchev in 1954, was reattached to Russia following the referendum held in March 2014, following the coup d'état in Ukraine in February of the same year. Kyiv continues to regard Crimea as Ukrainian territory.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narratives about the illegal annexation of Crimea and sanctions against Russia.

The impact of sanctions needs to be evaluated in the long run. However, primarily assessments show a significant and negative impact on the Russian economy.

Disinfo: There is democracy in Russia, since there are a lot of participants in the Duma elections

There is democracy in Russia, since there are a lot of participants in the Russian parliamentary elections.

Disproof

A large number of candidates does not guarantee that the whole electoral process meets the high standard of democracy. Many candidates were denied the right to register.

The OSCE was unable to observe and evaluate the electoral parliamentary elections of 17-19 September 2021 due to major limitations imposed by Russian Authorities.

Disinfo: Ecumenical Patriarch Bartholomew visits the US which asked him to split the Orthodox world

Ecumenical Patriarch Bartholomew is paying a visit to the United States. This should come as no surprise as it was the United States and the West which forced him to grant autocephaly to the Church of Ukraine, thus splitting the Orthodox World.

Disproof

Pro-Kremlin disinformation outlets frequently attack the establishment of an autocephalous Ukrainian church. The Constantinople Patriarchy, not the US, decided to grant the autocephaly to the Ukrainian church. The final decision was made in January 2019, when all members of the Synod of the Ecumenical Patriarchate signed off the Tomos of autocephaly. The signing of the Tomos happened after months of careful preparation and consideration by Ecumenical Patriarch Bartholomew and the Holy Synod.

For more information and analysis on pro-Kremlin disinformation against the Church of Ukraine see here.