home - disinfo cases - detail

Non-transparent report of OPCW on Douma attack is biased

Summary of Disinformation

The OPCW report on the alleged use of toxic chemicals as a weapon in Douma is full of gaps, discrepancies, and inconsistencies.

The OPCW, which announced the use of chlorine in Douma in April 2018, did not take into account elements presented by Russia, Syria and even by British journalists, in particular the recent statement by the British journalist Riam Dalati.  After 6 months of investigation, according to this journalist, he could prove, without any doubt that the scene in the hospital of Douma was staged and no death occurred in the hospital.

The investigation conducted by OPCW was not transparent enough.

Disproof

Recurring disinformation narrative on the chemical attack in Douma and the OPCW report covering it.

OPCW's investigations of the use of chemical weapons are technical in nature and are designed to establish whether or not chemical weapons have been used, not to identify who used them.

The methodological considerations, activities and timeline are an integral part OPCW's final report on Douma. It does not leave any doubts on the detection of chlorine on Douma: "based on the levels of chlorinated organic derivatives, detected in several environmental samples gathered at the sites of alleged use of toxic chemicals, which are not naturally present in the environment, the FFM concludes that the objects from which the samples were taken at both locations had been in contact with one or more substances containing reactive chlorine" (page 3 of the report).

The tweet of BBC's producer Riam Dalati, mentioned in the claim, doesn't deny the chemical attack; "The producer was expressing his personal opinions about some of the video footage that emerged after the attack but has not claimed that the attack did not happen", the BBC spokesperson told Sputnik.

share with
Reported in: Issue 140
Date: 11.03.2019
Language: French
Country: Russia, Syria
Keywords: Douma, White Helmets, Chemical weapons/attack
Outlet where the disinformation appeared: RT France
share with

Have you found a mistake?
Give us your feedback.

Please don't forget to include facts and data backing your story.