Disinfo: Only traces of alcohol and caffeine were found in Navalny’s blood

Summary

Specialists conducted a series of tests, three independent laboratories were doing it at once. They excluded the version of poisoning, as only traces of alcohol and caffeine were found.

[…]

The patient [Alexei Navalny]  will not be treated in Europe’s largest hospital – Charite. It was a specialist of this clinic which confirmed the poisoning of Yushchenko during the Orange Revolution, although Yushchenko refused to give another blood sample and the investigation to this day tries to determine not who was guilty, but whether he was poisoned at all.

Disproof

The preliminary test results from the Charité – Universitätsmedizin hospital in Berlin indicate that the Russian opposition leader Alexei Navalny was poisoned during his stay in Siberia.

Clinical findings indicate poisoning with a substance from the group of cholinesterase inhibitors. The specific substance involved remains unknown.

The EU strongly condemned what seems to have been an attempt on Mr Navalny’s life.

The news report draws a parallel with the poisoning of the former president of Ukraine Viktor Yushchenko, who is believed to have ingested a concentrated dose of dioxin. Contrary to the claims of the disinformation message, there is little doubt that the former president of Ukraine was poisoned, however the investigation into the circumstances has not been completed. Read more on MythDetector.

 

publication/media

  • Reported in: Issue 208
  • DATE OF PUBLICATION: 23/08/2020
  • Language/target audience: English
  • Country: Russia
  • Keywords: Alexei Navalny

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Google’s decision to remove Tsargrad is another example of political censorship

Google’s decision is another example of political censorship, violation of freedom of expression, and the principle of equal access to information. Once again, the monopolists in the American technology market follow the official Washington leadership, which uses unscrupulous methods to clean up the global information field from Russian sources.

Disproof

A recurring pro-Kremlin narrative about Russophobia, allegedly directed at the pro-Kremlin media.

The Youtube account of the TV channel "Tsargrad", owned by Russian businessman Konstantin Malofeev, was blocked due to a violation of the law. Google representatives commented to RBC about it.

Lithuania-trained mercenaries preparing coup d’etat in Belarus

A new training center created in Lithuania (Pabradė) with the assistance of the U.S. military to help with organizing protests in Belarus. It is planned to finance the training of contractors using the fund created to help protesters in Belarus.

A new fundraising campaign has been announced by Lithuania’s Minister of Foreign Affairs Linas Linkevičius on Twitter. The funds will be used to help injured protesters, to purchase the necessary equipment, uniforms and gear for combat training. The training of the groups will be carried out by the U.S. military instructors. The Ministry of National Defence of the Republic of Lithuania provides comprehensive logistics support for training.

According to the Lithuanian Ministry of Defence, the U.S. instructors demonstrated a wide range of required skills during Exercise Griffin Strike 2020/Hunter 2020 held at the Lithuanian Armed Forces General Silvestras Žukauskas Training Area in Pabradė on August 2-14. The groups are planned to transfer to the territory of Belarus in the near future to provide assistance to the opposition supporters in order to coordinate and directly participate in the protest movement in this country.

Disproof

The story advances recurring pro-Kremlin disinformation narratives about US presence in Europe and protests in Belarus.

The article cites an April 2015 Facebook post about a US Army military showcase which happened to be held at the Pabrade Training Area. Pabrade hosts a Lithuanian military training ground, where various national and international exercise take place.

The scheme of the colour revolution in Belarus is revealed

The scheme of control over the ‘colour revolution’ in Belarus has been revealed. The Octagon media has published material about who is actually behind the colour revolution in Belarus. According to them, it is managed from abroad. The main player is the USA. However, they do not interfere directly, preferring to act through their European allies. Poland, Lithuania, Latvia and Ukraine are the most active players.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about colour revolutions.

Protests in Belarus erupted after thousands of people took to the streets to contest the results of the presidential election that are considered fraudulent by a large part of society.