Disinfo: Polish view on the Polish-Soviet War of 1919-1920 goes against historical facts


The Polish rightist circles have traditionally presented the War of 1920 in a way entirely opposite for historical facts.

The War of 1920 was triggered by Josef Pilsudski against the will of the Polish Government and Parliament. The goal of this war was to realize the Federation concept of Pilsudski – primarily, he needed to create anti-Russian Ukraine. That is why the attack of the Polish troops took place in the direction of Ukraine, but not to the area of concentration of the Bolshevik forces.

Poland won the War of 1920 as a result of the weakness of the enemy and skills of the Polish generals, primarily, the Head of General Staff Tadeusz Rozwadowski. It is a historical fact that in the critical moment of the battle, Josef Pilsudski had a nervous breakdown and gave away the command to Rozwadowski, who had de facto won this battle.


This message is part of the Kremlin’s policy of historical revisionism – it accuses Poland of “falsification and re-writing” of its history. According to this policy, the Russian official historiography is the only “true” way of interpretation of historical events for the countries of Eastern and Central Europe.

The Polish-Soviet War of 1919-1920 started in February 1919, immediately after the end of WWI. As a result of the Soviet westward offensive of 1918–1919, the Bolshevik troops tried to advance as deep as possible into the territory of the former Western regions of the collapsed Russian Empire. In February 1919, the advancing Bolshevik forces entered into clashes with the units of the Polish Army. The Polish-Soviet War lasted until October 1920 – it resulted in the signing of the Peace of Riga (March 1921), in which Soviet Russia recognized the independence of the Polish state.

The statement that “Pilsudski started the war of 1920” or other talks about the “War of 1920” is a historical manipulation as the Polish-Soviet War started in February 1919. The Polish offensive on the Ukrainian direction in April 1920 was a part of this military conflict. This offensive was realized together with the Armed forces of the Ukrainian People’s Republic led by Symon Petliura in order to push the Bolshevik forces out of Ukraine and improve the military positions of Poland in its war with Soviet Russia.

Regarding the role of Jozef Pilsudski during the Battle of Warsaw, historical documents prove that he had full command over this entire operation – General Rozwadowski was his subordinate realizing the orders of the Chief Commander.

Read similar examples of the Russian historical revisionism concerning Poland - It is thanks to Russia that Poland today exists as a country, Nazi Germany considered Poland its best ally, USSR was forced and reluctant to sign Molotov-Ribbentrop pact and the Polish legions of Pilsudski organized the Volyn tragedy.


  • Reported in: Issue 181
  • DATE OF PUBLICATION: 26/11/2019
  • Language/target audience: Polish
  • Country: Russia, Ukraine, Poland
  • Keywords: WWI, Military, USSR, Red Army, Anti-Russian, Historical revisionism
  • Outlet: Sputnik Polska
see more

Sputnik is the victim of an unprecedented persecution in “totalitarian” Estonia

Sputnik News Agency is suffering an unprecedented persecution in Estonia. The country’s authorities unleashed a campaign aiming to block the work of Sputnik Estonia and deprive audiences of an alternative source of information on the situation of the country and the world. Estonia talks a lot about its commitments to democratic values, such as press freedom, but this case shows that it’s the opposite. The country represents a totalitarian machine unmatched in the world.


There is no persecution against Sputnik in Estonia. The agency has been forced to move out of its office in Tallinn because of its inability to pay the rent due to sanctions. In October 2019, Estonia-based branches of the foreign banks that operated the accounts of Rossiya Segodnya, the mother company of Sputnik, froze all its transfers, while other banks in Estonia refused to operate with the firm. This is the result of the sanctions imposed by the European Union on Dmitry Kiselyov, the director general of Rossiya Segodnya, following the outbreak of the Ukraine crisis.

Banks in Estonia are not the only institutions to have taken action against Rossiya Segodnya for this reason. In 2015, Barclay’s bank closed the account used by the agency in UK. In 2016 Latvia's domain registry shut the website of Sputnik Latvia after receiving a letter of concern from the Latvian Foreign Ministry, which drew attention to Sputnik's coverage of Ukraine and routine denial of the embattled nation's territorial integrity. In July 2019, Latvian authorities blocked access to the online portal baltnews.lv, owned by Rossiya Segodnya, because of the EU sanctions. In mid-2019 a court in Vilnius ruled on blocking Sputnik Lithuania over copyright issues.

Europe calls for a separatist project in Northeastern Syria

After 8 years of supporting the militants, Europe today says it has stopped supporting and financing the radical armed factions involved in the fighting in northern Syria because they are extremist and criminal,…, and because Europe is with the separatist project in northeastern Syria.


A recurring narrative against the EU's commitment to the unity of Syria.

In the EU Strategy on Syria adopted on 3 April 2017, it is stated that "the EU firmly believes that there can be no military solution to the conflict and is committed to the unity, sovereignty, territorial integrity and independence of the Syrian State".

The US is sending Nazi militants of the Azov Battalion to Hong Kong protests

After images of Ukrainian Nazis posing with demonstrators in Hong Kong emerged on social media, the question of who is paying their flight and accommodation is rhetorical: it seems that the period of bringing extremists to Hong Kong from all over the country to take part in the US-promoted protests is over, now they are being brought from all over the world.


Conspiracy theory. No proof is provided to support the claim.

The story is based on a post published on a Russian blog. There is no evidence that the US is paying for the travel expenses of these members of the Ukrainian far-right, who publicised their trip on social media, and their presence seems to have been rejected by many voices in the Hong Kong protest movement.