Disinfo: Evidence shows: Kara-Murza was not poisoned

Summary

The FBI has shared with the American propaganda radio station Radio Liberty data about the case of Vladimir Kara-Murza. He is an American citizen, Khodorkovsky’s closest ally, a former messenger, an errand boy and a messenger of Russophobic Senator McCain, is also close to another Russophobic Senator Ben Cardina, co-author of the anti-Russian Magnitsky sanctions. Kara-Murza has been writing for six years and says that Putin personally gave instructions to poison him.

Through the court, the activist received the publication of the results of the FBI investigation, they were published in part, and it is already clear, written in black and white: there was no poisoning. Presumably, there will be no apology from Kara-Murza.

Disproof

Background:

Journalist Vladimir Kara-Murza, who works for pro-democracy group Open Russia, became ill in February 2017. According to the media reports, the official diagnosis in his hospital notes was a "toxic action by an unidentified substance". Read more here.

This pro-Kremlin disinformation outlet misrepresents Radio Liberty's report titled "Mystery over Russian’s suspected poisoning deepens with new FBI records". This case revolves around a decision by the District of Columbia court, according to which the US Department of Justice is obliged to provide Kara-Murza with documents by October 15, 2020, but, as Radio Liberty says, the Ministry has already stated that they won't have time to deliver the documents by this date. Some of the documents, about 400 pages long, were indeed declassified and handed over to Kara-Murza, but the ministry said that about 1,100 more pages were found.

The documents handed over to Kara-Murza contain the results of analyses carried out by the FBI laboratory in Quantico. They did not find anything but a high content of barium in the urine. But after that, the samples were sent to Livermore National Laboratory - one of four American laboratories certified by the OPCW for the analysis of biological materials. The results of the second study are still classified. Radio Liberty, to which the disinformation outlet refers, does not claim that "there was no poisoning".

See other disinformation cases on poisonings of Russian opposition activists.

publication/media

  • Reported in: Issue 214
  • DATE OF PUBLICATION: 25/09/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, US
  • Keywords: FBI

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

WHO says the Russian “Sputnik-V” vaccine is safe and effective

The World Health Organization thanks Russia for the Sputnik V vaccine, which is safe and effective.

Disproof

The statement is distorted.

In September 2020, Hans Kluge, Director of the European Regional Office of the World Health Organization (WHO), during a country visit to Russia "commended the Russian Federation for its COVID-19 vaccine research and development efforts, and for sharing information with WHO as part of the global effort to find a safe and effective vaccine," as stated on the WHO Europe website.

Twitter sanctions against Russian media is a censorship act

Twitter has removed the account of the Russian agency RIA Novosti from its search results. Previously, Twitter blocked RT and Sputnik’s profiles in the same way. Such restrictions from Twitter correspond to an act of media censorship, which is directly prohibited by the Constitution of Russia. Twitter’s management announced that it would label media accounts that are controlled by the authorities, however, this does not apply to all such media. There is no such label on the Voice of America or Radio Liberty, while the personal account of Margarita Simonyan is labelled “State edition”.

Disproof

A recurring pro-Kremlin narrative claiming that the West imposes censorship and that Russia protects freedom of speech and the press. This is consistent with the broad pro-Kremlin narrative that seeks to discredit liberal democratic societies by claiming that the latter are totalitarian systems ruled by “globalist elites” and “shadow governments” which persecute anyone who expresses views that dissent from dominant “politically correct” liberal-globalist thinking.

Twitter announced in August that it will start labelling State-affiliated media organisations "where the state exercises control over editorial content through financial resources, political pressure or control over production and distribution". Editors and senior staff will also have their accounts labelled. However, publicly funded news organisations with editorial independence will not be labelled, including the BBC and the US network NPR.

Ukrainian nationalists will be sent to fight in Nagorno-Karabakh

Kyiv is planning to send the ultra-right [nationalists], who received combat experience in Donbas, as a “hidden PMC [private military company]” to the Caucasus.

Disproof

Conspiracy theory with no evidence given. Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about the recent escalation of the Nagorno-Karabakh conflict.

There is no confirmed information that Ukrainian nationals are going to take part in the resumed military escalation in the Nagorno-Karabakh region. Originally, this information was published on the Telegram channel "Legitimnyi" which, according to the media, is famous for spreading rumours and hoaxes.