Disinfo: Radio Liberty and VOA are a part of American propaganda machine and are banned in the US

Summary

There are channels recognised as propaganda. Radio Liberty, Voice of America – they are banned from broadcasting in the USA. They are not media. Every bastard who sat on Radio Liberty and Voice of America – they generally do not have the right to call themselves journalists. They generally have nothing to do with the media. They are the wheel and cog of the American propaganda machine, which is even forbidden to broadcast on the territory of the United States. It is forbidden.

Disproof

No evidence is provided to support the accusation that VOA and Radio Free Europe/Radio Liberty spread propaganda, nor that they are banned from broadcasting in the USA. Recurring pro-Kremlin disinformation narrative aimed at discrediting Western media and journalists.

RFE/RL and VOA are a part of the U.S. Agency for Global Media (USAGM). The U.S. Agency for Global Media and the media organisations that it supports can make their content available in broadcast quality upon request within the United States. This is due to a law that went into effect on July 2, 2013, amending the U.S. Information and Educational Exchange Act of 1948, known as the Smith-Mundt Act.

USAGM is an independent federal government agency that oversees all US civilian international media. In addition to Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), it includes Voice of AmericaRadio and TV MartiRadio Free Asia, Alhurra, and Radio Sawa.

RFE/RL journalists report news in 22 countries where a free press is either banned by the government or not fully established. It provides a service that many people cannot get locally: uncensored news, responsible discussions and open debate. One of the radios’ most successful projects is Current Time, a 24/7 television network in Russian.

USAGM networks are legally mandated to present accurate and objective news and information. The mission statements of the networks reinforce the commitment to high-quality journalism and serving as a model of the free press. All of the networks – Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, Radio Free Asia, the Office of Cuba Broadcasting, and the Middle East Broadcasting Networks (Alhurra TV & Radio Sawa) – are considered vital, objective news sources and are frequently cited by major media, including The New York Times, The Wall Street JournalThe Washington PostThe Miami Herald, and CNN, for their high-quality reporting on topics ranging from the tragic self-immolations in Tibet to human rights issues in Iran.

Read a similar case: "The U.S. Agency for Global Media (USAGM), known for its Radio Liberty / Radio Free Europe project, systematically spreads disinformation".

publication/media

  • Reported in: Issue 201
  • DATE OF PUBLICATION: 02/06/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: US
  • Keywords: Propaganda, Media
see more

Russia never intervened in American affairs

Russia has never interfered in American affairs and has no intention of doing so.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative denying Moscow's interference in the 2016 US presidential elections.

Electoral interference by Russia has been extensively documented in numerous countries around the world. The independent research, media investigations and parliamentary inquiries point out to evidence linking Russian state actors with interference in various electoral processes, including the 2016 US presidential elections, Brexit vote, in the 2017 French Presidential elections, in the 2017 German Parliamentary elections, etc. The list of essential research and analysis about the Kremlin's election meddling effort can be found here (Electoral interference).

The United States is now provoking tensions between Russia and Ukraine

The United States is now provoking tensions between Russia and Ukraine. And it really could lead to some serious military clash. The US is deliberately provoking Moscow to take tough actions against the shelling, when a rather serious number of people are dying in the territory of the unrecognised republics. They provoke to strengthen their position and to not let Europe reach an agreement with Russia in these difficult circumstances.

Disproof

The claim advances recurring pro-Kremlin disinformation narratives casting Ukraine as a US client state, and implicitly painting the ongoing armed aggression in Ukraine as an internal affair.

The participants of the show discussed how the US conducts foreign policy and what role Ukraine has there. They claimed that Ukraine is totally dependable on the US, and is playing the role of pawn in the political game when the US is trying to confront China and Russia. The war on Donbas here is one of the instruments of impact.

US prepared people in different parts of the world to organise protests

Have you noticed that they [the media] are showing people now who is guiding the crowd? ‘This is where the bricks are stacked’. This wildly reminds me of Yegor Zhukov and his comrades during the August riots in Moscow, it is the same style and same system of organisation. Now the Americans are fed up with their own product. They prepared people like Yegor Zhukov in different parts of the world, they prepared them to organise protests. Well, now they got protests at home.

Disproof

Pro-Kremlin disinformation narrative claiming that the United States supports so-called "colour revolutions" around the world. This narrative portrays any spontaneous disorders and civil uprisings in other states, especially the former Soviet republics, as Western-funded "colour revolutions", including the Revolution of Dignity (Euromaidan) in Ukraine, which began in 2013 without any outside influence.

Yegor Zhukov, a Russian student and activist, is also mentioned. Russian media claimed that Mr. Zhukov "has long been known for his calls for revolutions", which has no evidence. There is also no evidence that Mr. Zhukov was somehow "prepared" by the US to organise protests in Russia.