Disinfo: Radio Liberty is forbidden to broadcast in the United States, because they are a propaganda channel

Summary

The opposition in Russia are pathetic propagandists. Who are the employees of Radio Liberty? They are officially propagandists. They are even forbidden to broadcast in the United States because they are a propaganda channel.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative aimed at discrediting independent media and journalists.

Radio Liberty is not forbidden in the USA. RFE/RL (Radio Liberty) is registered with the IRS as a private, nonprofit Sec. 501(c)3 corporation, and is funded by a grant from the U.S. Congress through the United States Agency for Global Media (USAGM) as a private grantee. RFE/RL's editorial independence is protected by U.S. law.

As of June 2020, broadcasting is conducted in 27 languages, covering 23 countries in Eastern Europe, Central Asia and the Middle East. In addition, Radio Liberty also broadcasts over the Internet and creates television programs. The headquarters of the organisation is in Washington whilst the program centre is in Prague.

publication/media

  • Reported in: Issue 201
  • DATE OF PUBLICATION: 09/06/2020
  • Language/target audience: Russian
  • Country: Russia, US
  • Keywords: Propaganda, Anti-Russian, Destabilising Russia

Disclaimer

Cases in the EUvsDisinfo database focus on messages in the international information space that are identified as providing a partial, distorted, or false depiction of reality and spread key pro-Kremlin messages. This does not necessarily imply, however, that a given outlet is linked to the Kremlin or editorially pro-Kremlin, or that it has intentionally sought to disinform. EUvsDisinfo publications do not represent an official EU position, as the information and opinions expressed are based on media reporting and analysis of the East Stratcom Task Force.

see more

Absurd accusations of the Czechs against Russia serve to cover the fail of its counterintelligence

The Czech Republic uses the scandal with Russia to cover up the shame of its counterintelligence service, the BIS.

The BIS claims an employee of the Russian embassy anonymously contacted BIS, saying that a Russian diplomat was carrying ricin in his briefcase in order to poison the mayor of Prague, in revenge for demolishing the monument to Konev. This version is unproven and created solely to get out of a hopeless situation with the least loss for the reputation of the Czech Republic. 

The expulsion of Russian diplomatic staff does not follow the internal agenda of Prague; relations with Moscow are deliberately spoiled by a certain part of the Czech elite.

Disproof

In late April, Respekt, a Czech weekly, reported that a suspected Russian intelligence officer travelling on a diplomatic passport had arrived in Prague carrying the lethal toxin ricin in his luggage in order to poison Czech municipal civil servants, including the mayor of Prague. The investigation was ongoing. Speaking to journalists on June 5 in Prague, Mr. Babis, the Czech prime minister, said that an unnamed Russian embassy staff member had fabricated the ricin story and passed it on to the Czech intelligence service, BIS, which spent weeks investigating the alleged plot. Two Russian diplomats were expelled by Prague as a result of the investigation.

Russian officials did not challenge the Czech PM's information that a Russian diplomat, and not somebody in the Czech Republic, produced this "fake news" about the ricin incident. Taking into account that Russia had just opened a criminal investigation into the removal of the Marshal Konev statue in Prague, which was accompanied by an aggressive disinformation campaign in Russian media against local Prague authorities, this allegation was naturally taken seriously by Czech security services and the police. As a precaution, three city officials were placed in protective police custody.

IMF policy in Ukraine aims to turn Ukrainians into cheap labour force

The IMF’s policy in Ukraine is aimed at turning Ukrainians into a cheap labour force that will work on the fields of European Union countries.

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative undermining the statehood of Ukraine and its relations with the IMF.

In its press release, the IMF emphasised that ensuring macroeconomic stability and coping with COVID-19 pandemic challenges are the key tasks of a new Stand-By Arrangement between the IMF and Ukraine:

The EU continues to support a colour revolution in Belarus

A Lithuanian MEP condemned the Belarusian authorities for repressions against the opposition and warned about possible EU sanctions. The policy of Brussels is not surprising, it is about a well-known algorithm of colour revolutions. The EU’s actions are aimed at legitimising radical opposition and preventing the state authorities from using power against an attempt to organise a coup d’état. The EU’s political establishment follows the same tactics as it used in 2013-14 events in Ukraine.

Disproof

This is a recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Western attempts to instigate colour revolutions.

On 2 June 2020, Lithuanian MEP Petras Auštrevičius co-signed a letter, deploring the crackdown on peaceful protesters and civil society activists in Belarus. "In case of further arbitrary arrests and restrictions for Belarusian citizens to freely exercise their political rights, we will see no other option but to seek for a review of the European Union’s policy towards Belarus, including new sanctions targeting the officials responsible for these actions,” the letter says.