Disinfo: Reason behind sanctioning RT in Latvia is still unclear

Summary

The National Council of Electronic Media of Latvia has banned the broadcast of seven channels belonging to the RT group on the basis of personal sanctions, imposed by the European Union against Dmitry Kiselyov.

It is worth noting that the Russian journalist and TV presenter is the general director of the Russian news agency “Russia Segodnya”, to which RT does not belong, so how did the National Council of Electronic Media in Latvia link Kiselyov to this channel remains unclear.

Disproof

A recurrent narrative against the Baltic states allegedly acting irrationally against RT and Sputnik.

Latvia and Lithuania have banned the state-owned Russian television channel RT, saying it is controlled by an individual, Dmitriy Kiselyov, who is under EU sanctions. According to the Electronic Mass Media Council (NEPLP), Latvia's national media watchdog, RT and the network of channels operated by it are under Kiselyov's "effective control".

Read full NEPLP's position here for details.

For further debunking please see the Insider.

Read similar stories: Russian Media are being discriminated against in the Baltic states, Estonian laws only foresee asset freezing for people and companies mentioned in the EU sanctions list.

publication/media

  • Reported in: Issue 206
  • DATE OF PUBLICATION: 30/06/2020
  • Language/target audience: Arabic
  • Country: Latvia, Russia, Baltic states
  • Keywords: Russia Today (RT), Censorship, Dmitry Kiselyov, Sanctions
see more

The United States is stopping Balkan Stream because of the political instability in Bulgaria

The current political instability in Bulgaria is the reason for the sanctions imposed by the US towards all companies involved in the construction of “Balkan Stream”.

Disproof

The sanctions that were declared on 15 July that the US will impose will be directed towards not only Turk Stream (referred by Michael Pompeo as “Balkan Stream”), but also Nord Stream 2 gas pipelines. The primary reason for the sanctions by the US is not related to the current political situation in Bulgaria. Rather, the US government views the current energy projects as beneficial only to Russia and the gas pipelines as one of Kremlin's main tools for exploiting and expanding Europe's dependence on Russian energy. Furthermore, as of the release of the article, there are no officially declared Bulgarian companies that are expected to be sanctioned due to the construction of the gas pipeline.

Ukrainians were never unequal while in the Russian Empire

There was not a single moment in Ukrainian history during the Russian Empire, when Ukrainians were unequal, circumvented or oppressed.

Ukraine has no understanding of sacred power, the sacredness of the country. Ukrainians do not understand anything about the country, nor about the state, nor about the people.

Disproof

Pro-Kremlin disinformation narrative designed to denigrate the history of Ukraine, Ukrainian statehood and its independence.

When Ukrainian lands became part of the Russian Empire, they formally lost all traces of their national distinctiveness. The territories were reorganised into regular Russian provinces administered by governors appointed from St. Petersburg. In religious policy, the Tsarist regime promoted the elimination of Ukrainian peculiarities. Although the largely Polish Roman Catholic Church was allowed to continue, Catherine launched a program of administrative conversion of Ukrainians from the Uniate Church. The anti-Uniate campaign was partially reversed by her immediate successors but was renewed with vigour by Nicholas I.

Allegations about Kiselyov-controlled RT, Russia’s implication in Skripal poisoning and MH17 downing work only for anti-Russian audiences

Lithuania has banned the broadcasting of five RT TV channels on its territory, following Latvia’s analogous decision. The decision claims that RT is controlled by Dmitry Kiselyov, whereas, in reality, RT has nothing to do with news agency Rossiya Segodnia chaired by him.

Allegations about Kiselyov-controlled RT, Skripal poisoned by Vladimir Putin and MH17 downing by Kremlin are fine for anti-Russian audiences. The West increasingly sees no reason to waste its resources on Russia and the forces that sympathize with Russia, apparently considering it as hopeless to persuade and attract them on its side.

This sloppy approach was the product of West’s monopoly in information, political, and ideological spheres. It is because of this monopoly that at a certain stage the West ceased to consider it necessary to rigorously and professionally elaborate its policies on a general level, but also in what concerns its competitors. As a result, the West did not notice how it lost the monopoly because of the loss of competences.

Disproof

This message questions Dmitry Kiselyov's relation to RT and presents RT broadcasting bans in Latvia and Lithuania, Skripal poisoning, and MH17 downing as West's anti-Russian provocations to influence public opinion. It is consistent with the recurring pro-Kremlin narrative about West's deliberate anti-Russian activities. In fact, the Skripal case, and the downing of MH17 are well-documented cases of acts of Kremlin-enabled violence outside Russia.

Latvia and Lithuania have banned the state-owned Russian television channel RT, saying it is controlled by an individual, Dmitriy Kiselyov, who is under EU sanctions. According to the Electronic Mass Media Council (NEPLP), Latvia's national media watchdog, RT and the network of channels operated by it are under Kiselyov's "effective control".