Disinfo: RFE / RL, run by Western circles as a "saboteur" in Azerbaijan

Summary

RFE / RL, run by Western circles as a “saboteur” in Azerbaijan, found and spoke to only one moaning person out of more than 1 million Karabakh residents.

Disproof

Radio Free Europe/Radio Liberty is a media outlet which promotes democratic values and institutions and advance human rights by reporting the news in countries where a free press is banned by the government or not fully established. In 23 countries, RFE/RL journalists ​provide what many people cannot get locally: uncensored news, responsible discussion, and open debate.

Radio Liberty is funded by the U.S. Congress through USAGM, an independent federal government agency that oversees all U.S. civilian international media. Under International Revenue Service rules, it is a private, nonprofit corporation.

There is no evidence to support the claims that RFE/RL is acting as a "saboteur" in Azerbaijan or any other country in which it operates.

See more examples of disinformation claims, alleging that Radio Liberty is forbidden to broadcast in the US, because they a propaganda channel and and that Radio Liberty and Voa are a part of American-propaganda machine and are banned in the USA.

publication/media

  • Reported in: Issue 226
  • DATE OF PUBLICATION: 29/12/2020
  • Outlet language(s) Azerbaijani
  • Countries and/or Regions discussed in the disinformation: Azerbaijan
  • Keywords: West, Propaganda, Media
see more

The real power in Ukraine is the US embassy

The real power in Ukraine is the US embassy. “If they (the US) need to push something, they summon the Ukrainian minister, give him instructions, then make a joint communiqué, then take a photo.”

Disproof

Recurring pro-Kremlin disinformation narrative about Ukraine not backed up with evidence, which is often claimed to be under external control from the US.

The US does not control Ukraine. Ukraine’s sovereignty and territorial integrity are respected by most of the free world, confirmed by resolutions of the United Nations.

The Arab Spring was organised by the West

18 December 2010 is considered to be the starting point of the riots, unrest and uprisings in the Middle East and North Africa collectively referred to as the Arab Spring.

US and transnational foundations for democracy-promotion were operating in many of the countries where the Arab Spring began. Their activists, who had been trained years before, were at the epicentre of events and passed on colour revolution techniques to the local population. These activists had previously developed such techniques in the Commonwealth of Independent States and the Balkans.

But the attempt by the US and the West to reshape the Middle East and impose Western democracy on the region failed. It is important to note that ISIS emerged in 2013 as a result of the Arab Spring.

Disproof

Disinformation about the Arab Spring presented with no evidence. This article’s message is consistent with pro-Kremlin disinformation narratives about popular protests around the world allegedly incited and funded by the US and other Western states, including colour revolutions in post-Soviet states, the Arab Spring revolts, Euromaidan in Ukraine, protests in Catalonia and others. This narrative claims that protests, disorders and civil uprisings are never manifestations of popular discontent but are "colour revolutions" directed and funded by Western intelligence services or other Western actors in order to destabilise targeted foreign states and bring about regime change.

When the Arab Spring revolts broke out throughout Northern Africa and the Middle East beginning in 2010-2011, Russian media increasingly spread conspiracy theories portraying the uprisings as nefarious “color revolutions” hatched in the United States. Senior Russia security and military officials claimed that the Arab Spring, which got much of its initial traction through social media such as Facebook and Twitter, was a new subversive methodology designed by Western intelligence services to destabilise societies and bring about regime change, first in the Arab world and subsequently in Russia itself.